Sodankylän
elokuvafestivaaleilla Peter von Baghilla oli tapana kysyä kaikilta vierailta
heti aluksi, minkä elokuvan tämä haluaisi ottaa mukaan autiolle saarelle. Kun
häneltä itseltään kerran kysyttiin sama kysymys, vastaus kuului: John Fordin
Vaitelias mies (The Quiet man - 1952).
Vaitelias
mies tuli äsken televisiosta Yle-Teeman viikon klassikkona. Pitihän se taas
katsoa.
Petterin
valintaa pidettiin hieman yllättävänä. Miksi hän ei valinnut kirjallisen
tuotantonsa keskeisintä elokuvaa, Hitchcocin Vertigoa? Tai Chaplinia, Renoiria,
Felliniä, Bergmania, Godardia tai muita, joista hän niin suuresti lumoutui
laajassa tuotannossaan?
Onhan
Vaitelias mies ihan mahtava elokuva. Se on komediallisesti virittynyt
rakkauselokuva, joka sijoittuu vanhan Irlannin maaseudulle. Päähenkilöt John
Wayne ja Maureen O´Hara rakastuvat mutta kohtaavat monenlaisia esteitä. Varsin
originelli irlantilaiskylän väki noudattaa ikivanhoja paikallisperinteitä.
Kirkossa käydään mutta ei olla erityisen hurskaita, sillä krouvissa ryypätään
portteria, välillä tapellaan, välillä petkutetaan, välillä riiataan. Lopussa
pääpari saa toisensa ja kaikki nämä kultaiset ihmiset oletettavasti elävät
onnellisena elämänsä loppuun asti.
Mutta
en minä tätä elokuvaa autiolle saarelle ainoaksi viihdykkeeksi valitsisi.
Parempiakin tietäisin.
Tällaiset
valinnat ja suosikkilistat ovat totta kai eläviä ja muuttuvia tekohetken
tunnelmia. Seuraavana päivänä valinnat voisivat olla toiset, vuoden kuluttua
kokonaan erilaiset.
Peter
von Baghiin liitetään määritelmä "elämää suuremmat". Hän piti sen
nimistä esitelmäsarjaa radiossa, ja niiden pohjalta julkaistiin kaksi paksua
kirjaa. Kirjoihin hän valitsi yhteensä sata mieleistään "elämää
suurempaa" elokuvaa, jotka hän kuvailee laajasti. Ehkä voisi käyttää
termiä "tulkitsee", vaikka kyseessä ei ole ollenkaan tieteellisyyteen
pyrkivä esitys.
Olen
pitänyt tapana lukea von Baghia etukäteen aina kun listalla oleva elokuva on
tulossa katsottavakseni joko televisiossa tai Elokuva-arkistossa. Kirjoitukset
avaavat silmiä yksityiskohdille ja tarkentavat havainnointia. Hyödyllistä
kokemuksen avaamiseksi.
Liitän
Baghin listan tähän, sillä se ei varmaankaan ole kaikille tuttu. Se on aika
hyvä lista (ihan kaikkia listalla mainittuja en tunne). Valinnat ovat
perusteltavissa. Joitakin elokuvia minä lisäisin listalle oman mieltymykseni
mukaan. Bergmanin Seitsemäs sinetti tai Kesä Monican kanssa, Zinnemannin
Sheriffi, Tavianin Isäni, herrani, Fellinin Amarcord, Allenin Annie Hall jne. Hitchcocilta pistäisin Takaikkunan etusijalle
ennen Psykoa, ja jotain muuta pientä. Muutaman osaisin myös poistaa listalta,
varsinkin Altmanin. Mutta nämä ovat makuasioita. Ehkä lukijoillakin olisi omia
lisäys- ja poistoideoita?
3 kommenttia:
Vuotta tai kahta ennen Sodankylän juhlien alkua olin eräässä keskisuomalaisessa hotellissa työhöni liittyvää kokous- ja virkistysviikonloppua viettämässä. Keskustelin illalla Anssi Mänttärin kanssa meille kummallekin tärkeästä asiasta, jota hän elokuvassaan vuodelta 1984 käsitteli. Pöytään tuli sitten kaksi Lapin neitoa, jotka kyselemään, eikö pohjoiseen voitaisi järjestää filmifestivaalia - vaikka Sodankylään.
Eräs mieleenpainuneimmista elokuvista minulla on Seitsemännen portaan enkeli.
Roosa
Seitsemännen portaan enkeli - minulta on tämä jäänyt väliin. Täytyypä etsiä.
Sen sijaan Mänttäri on hyvinkin tuttu. DVD:llä kymmenkunta ihastuttavan notkeaa tallennetta täällä kotona hyllyssä.
Lähetä kommentti