Kaaosteorian
huomionarvoisin osa oli niin sanottu perhosefekti. Sen mukaan niinkin
vähäpätöinen tapahtuma kuin yhden pienen perhosen siivenisku jossakin kaukana,
vaikkapa Amazonilla, voi aiheuttaa valtavan ketjureaktion, vaikkapa
hirmumyrskyn, jossakin maapallon toisella puolella.
Teoria
sisältää toki paljon muutakin kuin perhosefektin, mutta se on korkeampaa
fysiikkaa, jota kaltaiseni humanistiretkun ei tarvitse ymmärtää.
Perhosefekti
palautui muistiini kesällä, kun tapasin kaverini "Laurin" (nimi
muutettu, sillä hän ei ymmärrettävästä syystä välittäisi tulla tunnistetuksi).
Hän kertoi tapauksen, joka vahvistaa perhosefektin paikkansapitävyyden.
* * *
Lauri oli
1970-luvun taitteessa ahkera ja kunnianhimoinen lukiolainen. Hän tähtäsi
journalistin ammattiin. Hän näki siinä mahdollisuuden parantaa maailmaa, joka
oli täynnä epäkohtia: riistoa, epäsolidaarisuutta, rotusortoa, keinottelua,
korruptiota, epätasa-arvoa ja monenlaista muuta vääryyttä. Pahimpana kaikista
Vietnamin sota. Journalistin ammatissa
Lauri uskoi pääsevänsä tutkimaan likaisia totuuksia ja julkisuuden avulla
parantamaan maailmaa.
Lauri
halusi päästä opiskelemaan lehdistö- ja tiedotusoppia Tampereen yliopistoon.
Hyvä lukion keskiarvo ratkaisi sisäänpääsyn. Erityisen tärkeä oli äidinkielen
arvosana. Siihen Lauri satsasi.
Niinpä hän
oli valinnut kirjaesitelmänsä aiheeksi Bertolt Brechtin. Hän oli perehtynyt
aiheeseen huolellisesti.
Tuli
esitelmäpäivä. Alkoi äidinkielen tunti. Lauri astui luokan eteen pitämään
esitelmäänsä. Hän aloitti Brechtin lapsuudesta. Siitähän kaikki esitelmät
alkavat.
Mutta
juuri siinä kohdassa ilkeä kaaosteoria puuttui pahaa aavistamattoman Laurin
elämään ja sitä kautta maailman tulevaisuuteen.
Kaaosteorian
airueena ei toiminut perhonen vaan vaalea kaunotar nimeltä Kiksa.
Kiksa
istui etupulpetissa aivan Laurin edessä. Kiksalla oli minihame ja punaiset
huulet ja kajalia silmissä ja kireä jumpperi. Lauri oli kovasti ihastunut
Kiksaan ja oli hiljattain kotibileissä onnistunut yrityksessään tutustua
läheisemmin Kiksaan, jopa sen kireän jumpperin peittämiin alueisiin.
Ja nyt
tämä ihanuus istuu etupulpetissa, tuijottaa Lauria ja räpyttää suuria silmiään
ja lipsuttaa merkitsevästi kielellään ylähuulta.
Lauri
olisi tullut sellaisesta viestistä onnelliseksi missä tahansa muussa
tilanteessa mutta ei seisoessaan siinä koko luokan edessä. Hän nimittäin tunsi
kauhukseen, että hänellä alkaa jöpöttää.
"Jöpöttää".
Juuri tätä sanaa Lauri käytti kertoessaan muinaisesta kauhukokemuksestaan. Tätä
deskriptiiviverbiä ei tunne Nykysuomen sanakirja eikä Suomen kielen
perussanakirja. Netin urbaani sanakirja tuntee. Sieltä voi katsoa, jos sana on
outo. Täytyy joskus paremmalla ajalla katsoa, miten Google kääntää sen muille kielille.
Jokainen,
joka on joskus ollut nuori mies, tietää omakohtaisesti, kuinka kiusallinen
ilmiö voi olla. Ne, jotka eivät ole koskaan olleet nuoria miehiä, saattavat
muutoin olla tietoisia asiasta. Luokan edessä seisova Lauri tuli ongelmasta
erittäin tietoiseksi. Hän joutui paniikkiin.
Luokan
edestä piti päästä äkkiä pois, ennen kuin kukaan huomaisi. Niinpä vanha kunnon
Brecht oli hädin tuskin varttunut aikuiseksi kun hän jo kuoli, ja siihen
esitelmä loppui ja Lauri pääsi livahtamaan istumaan pulpettinsa taakse piiloon
katseilta.
Opettaja
ei peitellyt ärtymystään. Huonosti valmisteltu esitelmä. Olisi pitänyt puhua
myös Brechtin kirjoista. Vähintään yksi teos olisi pitänyt esitellä tarkasti,
vaikkapa Setsuanin hyvä ihminen.
* * *
Laurin
äidinkielen arvosana putosi kahdeksikkoon. Lehdistö- ja tiedotusopin
opiskelupaikka jäi yhden pisteen päähän. Ei tullut Laurista lehtimiestä. Suomi
ja maailma jäi pistämättä kuntoon. Sen me kaikki nykyihmiset olemme harmiksemme
huomanneet. Ei ole maailma kunnossa. Kaikki on entistäkin pahemmin levällään.
Laurista
tuli liikennesuunnittelija pieneen kaupunkiin. Tärkeää on toki sekin, viisaasti
suunnitellut kiertoliittymät ja bussipysäkit parantavat elämämme laatua. Mutta
kertoessaan tarinaansa Lauri myönsi, että vieläkin, vuosikymmeniä myöhemmin,
häntä kismittää perhonen nimeltä Kiksa, jonka kielen lipsutus punaisilla
huulilla aiheutti niin valtavan harmin, josta saa kärsiä koko ihmiskunta.
(Laurin
kuvaa en saa tähän liittää, Kiksan kuvaa minulla ei ole, joten ainoa
mahdollisuus on liittää tähän tapahtumasarjan kolmannen syyllisen, Bertolt Brechtin kuva.
Kummallisesti nuo patsaan kädet... Patsas sijaitsee Berliinissä Brechtin oman teatterin, Berliner Ensemblen
edessä.)
2 kommenttia:
Naiset saavat maailmassa paljon pahaa aikaan. Siitä nuo Brechtin kädetkin kertonevat - mutta kylläkin myös elämäkerta. Brechtillä toki oli oma tapansa asiassa, kun sai haluamansa, piti omanaan... :)
Tyypillien mies?
Lähetä kommentti