Flunssapotilaan
paraneminen on hieman edistynyt. Tärkeimpänä terapiana on ollut musiikki. Eikä
mikään cd-levyiltä kuunneltu vaan aidoilta vanhoilta LP-levyiltä kuunneltu
Beatles, Cream, Moody Blues, Jethro Tull ja Procol Harum.
Aivan erityisen tarkasti olen kuunnellut Beatlesin
Valkoisen tuplan kappaletta Revolution 9. Syy kiinnostukseen on Helsingin
Sanomissa lauantaina (6.10.) julkaistu Vesa Sirenin essee Pitkä tie Bésame
muchosta Sibeliukseen. Siinä kerrotaan,
että John Lennon "lainasi" kappaleeseen Sibeliusta: " pari tahdinpuolikasta, joissa
orkesteri sukeltaa c-säveleen ja viulut ryhtyvät soittamaan korkealta
h-säveltä. Lennon toistaa tämän suuren septimin luupissa yhä uudelleen
juuri ennen sinfonian viimeistä tahdinpuolikasta, jossa Sibelius
päättää mestariteoksensa C-duurikolmisointuun."
Minun on tunnustettava, että musiikin teoria ei kuulu
sivistykseeni eikä minulla näin ollen ole hajuakaan näistä suurista septimeistä
ja muista. Mutta esseen kirjoittaja on ottanut huomioon meidät
musiikki-idiootit ja johdattaa meidät käsi sekuntikellosta kiinni pitäen
oikeaan paikkaan. Sibeliukset löytyvät 2 minuuttia 20 sekuntia ja 5 minuuttia
50 sekuntia kappaleen alusta. Sitten minun täytyi tietysti vielä kuunnella
Sibeliuksen Seitsemäs sinfonia ja yrittää löytää lainan antaja sieltä. Vaikeaa
oli.
Tuli vaan
mieleen, miten tällaiseen lainakäyttöön on suhtauduttu klassisen musiikin
piirissä. Sibelius joutuu ikään kuin väärään ympäristöön. Rienaustako?
Musiikkia
kuunnellessani tarkastelen kirjahyllyjäni. Taas olen sen tosiasian edessä, että
hyllyni ovat täynnä ja pitäisi raivata tilaa uusille kirjoille. Löytyisikö
jotain divariin vietävää? Aloitan A:sta.
Yhdestäkään
en halua luopua. Sama koskee seuraavia aakkosia. F:n kohdalla pysähdyn. Otan
esille Jalmari Finnen Kiljusen perhe -sarjan.
Niihin en ole vuosikymmeniin koskenut. Ei, en niistäkään voi luopua, ne
ovat vanhoja ja arvokkaita.
Selailen
Kiljusia. Esiin tulee sivu, jossa on piirretty kuva Mannerheimista.
Mannerheim on
tunnetusti aina ajankohtainen. Olen lievän huvittuneena seurannut, millaisen pöhinän
musta Mannerheim sai aikaan. Iltapäivälehtien lööpeistä olen tullut tietämään,
että "kansa raivostui".
Pikkuisen
minulla oli hajua, mistä oikeasti oli kysymys. Tahallisesta provokaatiosta,
tuomitsemisvietin herättelystä. Siinä onnistuttiin. Olisi kyllä ollut eduksi,
että kelpo ideaan olisi saatu riittävä rahoitus, jotta olisi saatu tehdyksi
laadukasta työtä.
Onkohan
Kiljusten Mannerheim aikoinaan aiheuttanut tuomitsemista? En tiedä, en löydä
tietoa. Ainekset kyllä olisivat valmiina. Ei taida olla Mannerheimin
arvovallalle eduksi, että hän myöntää vapaudenristin Kiljusen Plätälle ja
ripustaa kunnianauhan Pulla-koiran kaulaan.
Tekiköhän Lennon
Sibeliukselle vähän saman kuin Finne Mannerheimille: sijoitti sankarit
epätyypilliseen kontekstiin.
Tekisikö joku Kiljusista elokuvan? Saisivat
iltapäivälehdet myynninlisäystä.
Lähdeteos:
Jalmari Finne: Kiljusen herrasväki partiolaisina - 1919. Kuvissa Mannerheimiin
liittyvä teksti ja R. Rindellin piirtämä kuva. Ne saa klikkaamalla suuremmiksi.
5 kommenttia:
Enpä usko että on syytä vertailla Lennonia ja Mannerheim-provokaattoreita. Jos nyt Lennon ylipäänsä ollisi tuntenut Sibeliuksen 7. sinfonian,hän olisi antanut tribuuttinsa ihaillen. Mutta tässä Lennon-huumassa kirjoitetaan niin paljon tuolllaista - kaikessa musiikissa voi kuulla muistumia vanhemmasta, aina keskiajan gregorianiikkaan asti. Tahallista "lainaamista" on harvoin, ja sellaista tehdään usein juuri kunnioittavassa mielessä. Sitä paitsi: Ei yhtä sointukulkua tai melodiakäännettä voi lainata! Silloinhan kaikki olisi lainattua! Säveliähän on sentään käytettävissä vain 7 + 5 per oktaavi...
Muistelen, että Sibeliuksen edunvalvojat pahoittivat mielensä Nino Rotan sävellyksestä "Tie". Sen alku ja Tuonelan joutsenen alun englannintorvisoolo muistuttivat liikaa toisiaan.
Kiljusten tarinat ovat todella ihanaa luettavaa. Niitä kun lukee unohtaa onko Mannerheim vaalea vai tumma...
kariav, viisi ensimmäistä Stradan säveltä ovat kyllä samat kuin Sibballa, mutta ainakin ensimmäiset neljä kokonaista tahtia sointuineen ovat peräisin Dvořákin jousiserenadista E(?)-duurissa!
Musiikkimiehet puhuvat asioita, joihin minulla ei tietenkään ole mitään kommentoitavaa.
Olennaista kirjoituksessani oli kuitenkin pohdinta siitä, onko klassisen teoksen siirtäminen vieraaseen ympäristöön (rokkiin) joillekin yhtä kiihdyttävää kuin Mannerheimin siirtäminen siirtäminen vieraaseen ympäristöön (Afrikkaan).
Sellaistakin on tapahtunut, enemmän kuin muutaman tahdin verran. Muistiini nousee esim. 60-luvun bändi Exception, joka levytti Bachia, Vivaldia, Sibeliustakin (Karelia-sarja).
Ja Juicella oli tapana konsertin lopussa esittää Maamme-laulu. Rienaustako?
Dessu
Lähetä kommentti