Junassa matkustaminen on
kirvoittanut runoilijoita ja kirjailijoita ja elokuvan tekijöitä monenlaisiin
kuvauksiin. Usein tunnelma junassa on kuvattu lupsakkaaksi. Tiedättehän:
"Juttu siinä luisti,
naurukin eli - naurukin eli.
Kiskoloella lenti siivetön peli, Lentävä Kalakukko!
Evväitäkkii syötii, rakkaas se iti - rakkaas se iti.
Ilot sekä murheet matkassa piti, Lentävä Kalakukko!" (Reino Helismaa)
Kiskoloella lenti siivetön peli, Lentävä Kalakukko!
Evväitäkkii syötii, rakkaas se iti - rakkaas se iti.
Ilot sekä murheet matkassa piti, Lentävä Kalakukko!" (Reino Helismaa)
"Vaunussa nyökkää päitä
niitä ja näitä
irralla juuristaan,
kaikesta irrallaan.
Päitten lomissa peli:
haitari kurnahteli."
(Aaro Hellaakoski)
Minä matkustin taas junalla,
mutta ei ollut lupsakkaa. Ei soinut haitari, ei lyöty korttia, ei ryypätty
viinaa. En ainakaan nähnyt, en ´rakkaattakaan´. Eväitä joku söi, minullakin oli
sämpylä ja vesipullo. Oli kyllä "ukkoa, akkaa, nyyttiä vakkaa" mutta
juttu ei ihmeemmin luistanut eikä nauru raikunut. Kovin oli vaiteliasta
porukkaa. Melkein kaikilla oli tietokone tai tabletti näppäiltävänä. Niin
minullakin.
Mutta matka ei sujunut kovin
mukavasti. Pakkanen aiheutti harmeja. Helismaan ja Hellaakosken sijaan
todellisuus oli lähempänä Hande `Tuomari´ Nurmion runon tunnelmia:
"Kylmän kyydin tilasitte
kolkkoon kyytiin kiipesitte
kylmään kyytiin, niinpä niin
tää on pikajuna
helvettiin"
Minun junani ei ollut
pikajuna helvettiin eikä Lentävä Kalakukko Kuopioon vaan Pendolino Vaasaan.
Aikataulut eivät pitäneet, pääosa vessoista ei toiminut, oikeanpuoleiset
ulko-ovet eivät toimineet, ravintolavaunun hellat eivät toimineet. Ja
tarkenemisessa oli omituinen kaksijakoisuus: ikkunapaikalla poski, kaula ja
käsivarsi palelivat ikkunan kylmästä ja kylki ja reisi melkein kärventyivät
lämmityspuhaltimen kuumuudesta. Ne eivät kompensoineet toisiaan.
Minä yleensä pidän junalla
matkustamisesta, mutta nyt en menisi kehumaan. Pendolinossa on kyllä mukavat
penkit ja riittävästi jalkatilaa. Vaasassakaan ei ollut mukavaa. Pakkasta oli
yli 20 astetta. Ulkona silmät alkavat vuotaa, niin käy aina. Hotellihuoneessa
lämpötilaa en saanut kohdalleen, vaikka kuinka patterin nuppia kääntelin. Liian
kuumaa tai liian kylmää. Eikä Vaasassa tapaamalleni iäkkäälle pariskunnallekaan
kuulu hyvää.
Kun en koko matkaa jaksanut
tablettia näpelöidä, aloin kokeilla, miten Lumialla onnistuu kuvaaminen junan
ikkunasta. Tässä näyte. Vauhti on varmaan lähellä kahtasataa. Aiheena
Pohjanmaan lakeus. Vähän näkyy ikkunan heijastuksia. Kuu on aito.
Kotiin oli hyvä palata,
myöhässäkin. Hellaakosken runossa perille pääsemien kuvataan näin osuvasti:
Matka kun loppuu, näitä
ei ole päitä
koskaan ollutkaan
irti, ei juurillaan, ovet on
kiinni lyöty,
haitari halvalla
myöty."
2 kommenttia:
Junat ovat nykyään niin sähkötoimisia laitteita, että pakkanen ja helle ovat niille usein liikaa. Kerran matkustin junassa, josta katosivat kaikki virrat keskellä metsätaipaletta jossain Mäntyharjulla myöhään talvisena yönä. Konnari kävi sanomassa, että toinen juna tulee ja kuljettaa kaikki perille. Näin kävikin, se juna oli vanha paikallisjuna Kotkasta. Sitä odotellessa pimeässä junassa ei voinut käyttää vessoja eikä junan ovia saanut auki, sillä nekin toimivat sähköllä. Evakuointia varten avattiin yksi ovi ja kaikki matkustajat siirtyivät varusmiesten auttamina paksuun hankeen tallautunutta polkua toiseen junaan. Perillä odotti taksikuljetus kotiovelle.
Kurja juttu kun suunnilleen kaikk´ matkassasi on menny pieleen. Pendolinot ei jaksa toimia kylmyydessä. Minullakin kokemusta kyseisen junan hyytymisestä pimeään keskelle metsää talvipakkasella. Siitähän katkeaa lämmityskin. Tämä sai kuitenkin luvan jatkaa hiljaisella nopeudella seuraavalle asemalle, jossa siirryttiin siihen vanhaan sini-harmaaseen junaan ja päästiin jossain vaiheessa perillekin. Niin että vieläköhän ne hankkii italiaano-junia tänne pohjolaan.
Roosa
Lähetä kommentti