Tulin
maininneeksi vanhalle tuttavalle, että minulla on Helsingin olympialaisten
logolla varustettu pullonkorkinavaaja. Sitä piti sitten lähteä katsomaan.
Siihen liittyi niin rakkaita muistoja.
Vehje
on ilmeisesti jonkinlainen virallinen olympiaesine. Sain kuulla pitkät jutut
vieraani omia henkilökohtaisia muistoja olympialaisista, joihin hän oli päässyt
pikkupoikana. Muistot olivat hämmentävän voimakkaita ja eläväisiä, kaikki nämä
Zatopekit, Hyytiäiset ja rauhanenkelit. Kisafanfaarinkin sain kuulla suulla
soitettuna.
Voiko
ihmisen lapsuudessa tapahtua mitään suurempaa kuin olympialaiset kotinurkilla?
Ei kai, mikäli vierastani voi uskoa. Minun lapsuuteni Jyväskylässä ei
tapahtunut mitään erityisen muistiin jäävää. Pesäpallokilpailuja Harjulla ja
rallin suurajoja vain.
Ei
onnellisempaa miestä voi olla kuin vieraani, kun lupasin korkinavaajan hänelle.
Mitä minä sillä enää tekisin. Sellaisia korkkeja ei taida enää olla
ainoassakaan pullossa. Eikä enää ole juuri pullojakaan, tölkkejä vain.
Lahjoitukseni
pääsee täydentämään vieraani olympiatavarakokoelmaa. Siinä kuuluu olympiaraha,
viiri, pääsylippuja, postikortteja ja ties mitä. Sain kutsun tulla katsomaan.
= =
= =
Minun
nostalgiani liittyvät aivan toisenlaiseen maailmaan, joka aukesi vasta 60-luvun
jälkipuoliskolla. Siltä kaudelta minulla on myös muistoesineitä. Äskettäin on
televisiosta tullut kaksi elokuvaa nostamaan muistoja niistä
nuoruuskokemuksista.
Tuli
elokuva "Anna mulle lovee - Love Records" (Aleksi Mäkelä 2016).
Mielestäni kovin vaatimaton elokuva herkullisesta aiheesta. Tuskinpa mikään
firma oli aikakautensa muokkaajana tärkeämpi kuin Love. Minulle myös. Olisi
ansainnut paremman elokuvan.
Minulla
on tallella huomattava määrä Loven tuottamia äänilevyjä, rokkia,
maailmanmusiikkia, poliittista laululiikettä, laulelmia, undergroundia...
Tekijöinä suuri joukko aikakauden isoja ja pieniä tähtiä - myös kaupallisesti marginaalista musiikkia.
Myöhemmin
tuli myös Love-kirjat. Se tuotti upean kokonaisuuden maailmankirjallisuuden
merkkiteoksia, sellaisia jotka olivat jääneet isoilta kustantajilta
kääntämättä. Aivan upea oivallus oli sarjan aloitus, Balzacin yksi pääteoksista
nimeltä Kadonneet illuusiot. Valinnan
ironia oli siinä, että kirja kertoi laatukirjallisuuden kustantajan
konkurssista.
Niinhän
siinä sitten kävi Lovellekin. Epäkaupallisuus ei pärjännyt markkinoilla. Mutta
siitä jäi eloon aikakauden optimistinen henki. Keräilytavaraa niin Loven
tuotannosta kuin aikakaudesta yleisemminkin minulla on karttuva kokoelma.
Viimeksi ostin kirjamessuilta Love-logolla varustettuja T-paitoja. On se kyllä
hieman tuhma kuva, paitaa ei voi käyttää aivan missä tahansa.
Toinen
nostalgiaelokuva on "Rakkautta ennen
aamua" (Richard Linklater 1995). Se kertoo ranskalaisesta tytöstä ja
amerikkalaisesta pojasta, jotka tapaavat sattumalta junassa ja ihastuvat
toisiinsa ja jäävät vaeltelemaan yhdeksi yöksi pitkin Wieniä odottaessaan
matkustamista kotimaihinsa. Erotessaan rautatieasemalla junan lähtiessä he
päättävät palata samaan paikkaan tasan kuuden kuukauden kuluttua.
Silkkaa
romantiikkaa, silkkaa nostalgiaa. Tätä katsoessa ei voi välttää omien
muistojensa palaamista 70-luvun alun liftaus- ja interrail-seikkailuihin pitkin
Eurooppaa. Kuinka elokuvan nuorille sitten kävikään kuuden kuukauden kuluttua,
sen saamme katsoa elokuvassa "Rakkautta
ennen auringonlaskua" (Richard Linklater 2004), joka tulee
Yle-Teemalta tämän viikon perjantaina (12.5)