Sairauslomalla
yritin lukea kirjaa, mutta siitä ei tullut mitään. Pettymys ei johtunut
kirjasta vaan kipeästä kädestä.
Kjell
Westön uusi kirja "Hägring 38" (suom. Kangastus 38) aiheutti
odotuksia nautinnollisesta lukukokemuksesta, sillä mielestäni Westö on viime
vuosien kotimaisen nykykirjallisuuden kärkinimi. "Isän nimeen",
"Missä kuljimme kerran" ja "Älä käy yöhön yksin" on vahva kokonaisuus,
kirjallisuutta minun mieleeni. Nyt oli luvassa lisää.
Mutta ei
onnistunut. En saanut pidetyksi kirjaa käsissäni, sillä oikea käsi oli poissa
pelistä. Minulla on vanha mukava laiskanlinna, jossa luen. Siinä on korkeahkot
kädensijat, joilla kirjaa pitelevät kädet lepäävät mukavasti. Mutta nyt oikea
käsi ei kivutta suostunut nousemaan kädensijalle. Yritin pidellä kirjaa
pelkästään vasemmalla kädellä, mutta siitä ei tullut mitään. Varsinkin sivun
kääntäminen osoittautui yhdellä kädellä mahdottomaksi.
Pistin
kirjan pois viiden luetun sivun jälkeen. Avasin sen sijaan television, joka
sijaitsee laiskanlinnan edessä. Sen katseluun ei tarvita käsiä eikä
kädensijoja. Kaukosäädin toimii yhdellä kädellä.
Päivät
katselin klassikkoelokuvia dvd:ltä. Iltaisin katselin televisiosta tulevia elokuvia.
Televisiosta
tuli yllättävän hyviä elokuvia, sellaisia kuten Anthony Minghellan "Murto
ja varkaus", Sam Mendesin "Revolutionary Road", Pedro
Almodovarin "Särkyneet syleilyt" ja Micael Haneken "Valkoinen
nauha".
Se ei
tietenkään ole yllätys, että Yle-Teema lähettää laatuelokuvia, mutta hämmästyin
suuresti, että Minghella ja Mendes tulivat kaupallisilta kanavilta (Fox, Ava).
Eikö siellä tiedetty, että nämä ovat tasokkaita ohjaajia, joiden elokuvissa ei
ole takaa-ajoja eikä supersankareita?
Riittävän
hyvä elokuva näköjään kestää nippa nappa varttitunnin välein toistuvat
kaupalliset tiedotteet pesujauheista ja ryppyrasvoista, mutta kesken
tunteellisen kohtauksen kuvan päälle ilmestyvät puffit kanavan seuraavasta
ohjelmasta ovat rikollisia. Aivan sama kuin Ateneumissa pistettäisiin
Ruokolahden eukkojen otsaan tarralappu Jokereiden seuraavasta ottelusta.
Nyt oikea
käsi on jo sen verran kunnossa, että pysyisin Westön lukemaan
laiskanlinnassani, mutta nyt en ehdi. Lukunautinto siirtyy myöhemmäksi.
* *
*
Kuvassa on
vielä lisää vasen-oikea-ongelmaan liittyvää aineistoa. Postikortti kuvaa
Tornion - Haaparannan rajan järjestelyä joskus ennen syyskuuta 1967. Paikka
tuli minulle tutuksi, kun muutamana kesänä istuin auton takapenkillä perheen
kesälomamatkalla. Pelotti suorastaan, muistaako isä olla joka hetki riittävän
valppaana, ettei vahingossa aja Ruotsissa niin kuin on Suomessa tottunut.
2 kommenttia:
The Piano:Jane Campion
-unna-
Tämä on hyvä analogia sekä kipeän käden että tyylilajin kannalta. Katsoin Pianon dvd:ltä uudestaan kohtalaisen äskettäin ja tunsin, että kohta vielä uudestaan.
Dessu
Lähetä kommentti