torstai 30. marraskuuta 2017

Sääntöjen orja

Nuorena oli kunnia-asia tehdä kaikenlaista kiellettyä. Erityisen kunniakasta oli rikkoa kaikkia Kielletty-kyltillä varustettuja määräyksiä.
Niinpä voin tunnustaa rikkoneeni vaikkapa seuraavia kieltoja

1. Olen tupakoinut juuri siinä paikassa, jossa on Tupakointi kielletty -kyltti.
2. Olen parkkeerannut polkupyörän juuri siihen kohtaan, jossa on Polkupyörien parkkeeraaminen kielletty.
3. Olen mennyt kapakkaan alaikäisenä
4. Olen käynyt K-16 ja K-18 elokuvissa alaikäisenä.
5. Olen ajanut ilman matkalippua julkisella liikennevälineellä, erityisen usein Tukholman tunnelbanassa.
Ja paljon muuta. Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa, niin kuin Irvin lauloi. Radikaali mielentila kukoisti.

Väitetään, että vanhemmiten ihminen viisastuu. Voi olisiko komeampi termi konsevatiivistuminen? Tai maltillistuminen? Sopeutuminen? Ne ovat kyllä aika ikäviä termejä. En osaa pitää sellaista myönteisenä kehityksenä.

Mikään noista yllä luetelluista kielloista ei enää koske minua. Kaikki on sallittua (tai no, olisihan julkisissa liikennevälineissä vieläkin mahdollisuus lintsata maksusta, mutta sitä en tee. Kuukausilipulla saa ajaa rajattomasti).

Olisi kuitenkin vaikka kuinka paljon uusia kieltokylttejä odottamassa, että rikkoisin niiden määräyksiä. Sellaisia, joissa ei ole ikärajaa. Liitteenä on kuvia muutamasta sellaisesta, joihin olen viime aikoina törmännyt.

Kai se on konservatiivistumista / maltillistumista / sopeutumista, että olen kiltisti noudattanut näitä kieltoja. Ikä on tehnyt tepposet.



  
 
 

2 kommenttia:

Oscari kirjoitti...

Arvoisa blogisti, tuo viimeisen valokuvan kyltti on todellakin paras. Mutta miksi sitten rakennetaan urheilukenttiä, jos eivät edes nuoret ja hyväkuntiset, en puhu raihinaisesta minästäni, saa käyttää kenttää?

Dessu kirjoitti...

Niinpä! Vuosia sitten vein ulkomaalaisen vieraani olympiastadionille. Tarkoituksemme oli juosta / kävellä kunniakierros historiallisella radalla ja ehkä hypätä myös hyppy. Mutta ei sinne päässyt, vaikka kenttä oli tyhjä. Ajattelimme, että pitäkää kenttänne, ja menimme ravintola Hallinkorvaan drinkille.