On
ollut elokuvien juhla-aika, sillä Ylen Teema-kanava on lähettänyt neljä päivää
elokuvafestivaaliohjelmaa. Tämä on jo muodostunut jokavuotiseksi pimeän
vuodenajan perinteeksi, jota olen oppinut odottamaan. Kyllä taas kannatti. Tuli
laadukasta vanhaa ja uutta.
Vai
kehunko liian aikaisin? Kaikkea en ole vielä ehtinyt katsoa. Kuten aina,
aloitin vanhoista ja tutuista mestariteoksista. Pääosa uusista odottaa vielä
digiboksissa. Kiinnostavilta ne ainakin vaikuttavat, esittelyteksteistä
päätellen. Mutta en kehu ennen kuin olen nähnyt, ettei minulle käy niin kuin
niille poliitikoille, jotka aina ehtivät tuomitsemaan uuden kohunäytelmän -
näkemättä esitystä.
Vanhat
mestariteokset olen tietysti nähnyt ennenkin. Sellaisia oli nyt mukana kuusi.
Hyvin vanhaa elokuvahistoriaa edustivat "Auringonnousu" ja "Tri
Caligarin kabinetti". Molemmat nautittavaa katsottavaa, jotka jokaisen
elokuvaihmisen pitäisi tuntea.
Tunteikas
paluu muistoihin melkein neljänkymmenen vuoden takaa tarjosi Carlos Sauran
"Korppi sylissä". Se on säilyttänyt vaikutusvoimansa. Lapsen mieli,
pelot, toiveet, kuvitelmat. Ja se pikkutytön häkellyttävä katse, joka näkee
aikuisten maailmaan syvälle. Tämä oli 70-luvun parhaita elokuvia.
Jean-Luc
Godardin "Hullu Pierrot" on minulle tärkeä osa henkilöhistoriaani.
Muistan katselukokemuksen 70-luvun alussa. Olin juuri muuttanut Tukholmaan,
asuin monikansallisessa opiskelijakollektiivissa, aloittelin ensimmäistä
parisuhdettani. Kävimme porukalla katsomassa elokuvan Filminstitutin
elokuva-arkistossa. Näytöksen jälkeen kämpillä istuimme lattialla piirissä,
joimme punaviiniä, sätkä kiersi kädestä käteen, keskustelimme Godardin
taiteesta. Siinä keskisuomalaisessa pikkukaupungissa kasvanut poika sai tunteen
uudenlaisesta elämästä, vapaudesta, optimismista. Nyt televisiosta katsottuna
Pierrot oli menettänyt suuren osan lumovoimastaan, mutta muistoja se herätteli,
vähän nolosteleviakin. Ei maailma sellainen ollutkaan kuin silloin - juuri
aikuiseksi tulleena - innostui luulemaan.
Vanhan
ketkun Billy Wilderin "Poikamiesboksi" on vanhaa hyvää kulta-ajan
amerikkalaista pikkuilkeilevää komediaa, jollaista ei enää kukaan osaa tehdä.
Sen maailmankuva on yllättävän kyyninen. Sen mukaan joka ikisellä keski-ikäisellä
ja vanhemmallakin ukkomiehellä on salainen pikku ystävätär, jonka kanssa
yritetään järjestää salaisia tapaamisia kaiken aikaa. Ja jos ystävätärtä ei
vielä ole, niin ainakin sellainen on jokaisella hakusessa. Näinköhän se
oikeassakin elämässä on? Sitä jokainen ukkomies miettiköön keskuudessaan.
Ainakin Billy Wilder saa siitä farssiinsa loistavat ainekset.
Ja
vielä Stanley Kubrickin "Hohto", minun ikuinen ongelmani. En oikein
osaa päättä, pidänkö siitä vai en.
Kauhuelokuva
ei ole minulla mitenkään erityisen suuren intoilun kohde. Hohto ei edes ole
mielestäni erityisen pelottava. Se on aina tuntunut kaikessa
erikoislaatuisuudessaan vähän rasittavalta. Nyt elokuvan edellä esitettiin
erinomainen dokumentti, joka avasi käsittämättömiä kohtia.
Myönnän,
kyllä Hohto kuuluu klassikkosarjaan. Siinä on vahvasti muistiin syöpyneitä
kohtauksia: alun automatka korkealta kuvattuna, pikkupoika kolmipyöräisellään
ajelemassa hotellin käytävillä, haamumaisesti ilmestyvät kaksi pikkutyttöä,
Jack Nicholsonin sudennaamainen hullunirvistys (kuva) kirves kädessä ja monta muuta.
Mutta kokonaisuutta pidän rasittavana. Loputon määrä arvoituksellisia
tapahtumia, symboleita, koodeja, unen logiikkaa, labyrinttejä, viittauksia,
piilomerkityksiä. En minä oikein jaksa sellaisia, olen huono huomaamaan
vähäisiä yksityiskohtia, joilla on merkitystä. Dokumentti avasi niitä hyvin, ja
katsomiskokemukseen tuli uusiakin huomioita.
En
osaa sanoa, kuinka monta kertaa olen Hohdon nähnyt. Onhan sen siis oltava
kiehtova. Mutta en minä hirveästi innostunut nytkään.
Lähipäivinä
yritän ehtiä katsomaan niitä uusia ja ennestään tuntemattomia
festivaalielokuvia.
3 kommenttia:
Olen nähnyt vasta kaksi: Korppi sylissä ja Poikamiesboksi. Korppi sylissä on vanha tuttu elokuva, muttei ollenkaan vanhentunut. Poikamiesboksi oli komediaksi jotenkin surullinen ja edelleen ajankohtainen. Joitakin ihmisiä käytetään aina hyväksi.
Oletkohan nähnyt elokuvan Alaston saari. Siinä ei puhuta sanaakaan.
Roosa
Roosa, kaivelin Alastonta saarta muististani, mutta ei löytynyt. Sitten katsoin imdb:stä ja googlen muista lähteistä. Vieläkään ei sitä muististani löytynyt, vaikka kävi ilmi, että se on esitetty Yle-Teemalla 2008. Missä olenkaan silloin kuljeskellut, kun on mennyt ohi? Kovasti kiinnostavalta vaikutti, kriitikotkin kehuivat.
Dessu
Lähetä kommentti