maanantai 1. huhtikuuta 2024

Pahan päivän varalle

Mentiin juniorikansalaisen kanssa kellarikomeroon katsomaan, löytyisikö elektroniikkaromua. Hän oli luvannut viedä autonsa peräkärryssä minun romuni omien romujensa mukana sorttiasemalle kierrätykseen.

Löytyihän sitä paljonkin: leivänpaahdin, kahvinkeitin, sähköhammasharjoja, pölynimuri, digiboksi.

Kaikesta raaskin luopua. Mutta siinä tuli stoppi, kun hän meinasi napata mukaansa tallentavan dvd-soittimen. Sitä en antanut.

Se on kyllä vanha mutta toimiva. Sen kylkeen olen liimannut tarralapun, jossa lukee punaisin tikkukirjaimin: EHJÄ! (Huomatkaa, arvoisat lukijat, että perässä on huutomerkki, vaikka se on välimerkki, jonka käyttöön olen aina suhtautunut ynseästi. Mutta tähän se sopii!)

Tallentavat dvd-soittimet ovat arvotavaraa. Sellaisia ei ole vuosikymmeneen valmistettu, joten tämä on lajinsa viimeisiä yksilöitä. Minulla on niitä kaksi, toinen on työhuoneessa television vieressä hyllyssä käyttövalmiina. Kellarissa oleva on varakappale.

On minulla pino tyhjiä dvd-levyjäkin. Jokaiseen levyyn mahtuu kuusi tuntia ohjelmaa. Joskus harvoin televisiosta tulee vielä sellainen klassikkoelokuva, jota ei ole suuressa kokoelmassani. Silloin tallentimelle on käyttöä.

Junioria selitykseni vähän huvitti. Jotain epäselvää hän mutisi vhs-soittimista ja tietokoneen disketeistä, korpuista ja lerpuista. En maininnut, että on minulla avokela-magnetofonikin tallella – se on ullakkokomerossa. Siihen ei kuitenkaan ole yhtään nauhaa, sillä minä hölmö lainasin koko nauhakokoelmani 80-luvun alussa kaverilleni, joka sitten kohta meni ja kuoli.

Lisää pilkkaa ja virnistystä tuli, kun hän katseli ympärilleen ja huomasi komeron hyllyllä muuta tavaraa. - Tuollaisiakin sitten olet pannut talteen pahan päivän varalle, hän sanoi ja osoitti vanhaa hienoa kameraani ja polkupyörän dynamoa.

 



4 kommenttia:

aino harjula kirjoitti...

Minua harmittaa, kun ei ole välineitä, millä saisi siirrettyä tiedot vanhasta korpusta vaikka muistitikulle. Toisaalta, hyvin olen tullut toimeen ilman niitä korpun tietojakin, mutta kun ei tiedä, josko siellä olisikin jotain, mikä olisi hyvä olla tiedossa.

Teepussi kirjoitti...

Olin tuossa yhtenä päivänä huolissani, kun blogisi portti oli kiinni. Välillä se avautui, sitten uudestaan sulkeutui, ja kun se avautui, tuli tunne, että pitäisi sanoa jotain Pirkko Saisiosta, josta minulla kyllä saattaisikin olla sanottavaa.

Mutta tänään sinulla on junioreita, tallennusvälineitä, kadonneita nauhoja ja menneen maailman muuttumista romuksi. Minusta on jotenkin lohdullista, että tallentava dvd-soittimesi on ehjä etkä antanut viedä sitä pois. Huutomerkki ehjyyden perässä näyttää minusta enemmän uhmakkaalta kuin parahtavalta.

Isoisäni päiväkirjat päätyivät minulle, kun hän kuoli. Tehtäväni oli kirjoittaa niiden pohjalta hautajaispuhe. Kun selailin kirjoja, huomasin, että eräistä väleistä oli revitty sivuja irti. Hän oli ennen kuolemaansa valinnut, mikä osa hänestä tallentuu meidän mieliimme.

Dessu kirjoitti...

Aino
Minulla tuo korpulta kovalevylle ja edelleen muistitikulle siirtäminen onnistui kymmenisen vuotta sitten, kun kaverini Bitti-Pentti tuli korppuaseman kaanssa kotiini ja hoiti homman tuosta vaan. Joten kyllä se teknisesti on mahdollista mutta oikeat vehkeet pitää olla. Ammattilaisilta varmaan onnistuu vieläkin.

Dessu kirjoitti...

Teepussi
Blogissani on todellakin ollut "portti kiinni" aina välillä - joskus tunnin, joskus yön yli, joskus pidempäänkin. Se on ollut yritys torjua jotain outoa puuhaa, jota blogini ympärillä olen huomannut tapahtuvan. Yhtäkkiä tilasto näyttää, että blogiini ilmestyy jostain kaukomailta satoja kävijöitä - kaikki yhtä aikaa. En ymmärrä mistä on kysymys. Voiko se olla merkki, että blogi on jotenkin "kaapattu" tai muulla tavalla epäilyttävässä käytössä?

Kun tällaisen olen huomannut alkaneeksi, olen kiireesti asetuksissa rajoittanut lukijan pääsyoikeuksia. Tämä on se "portti kiinni". Ei siitä tarvitse olla huolissaaan, se ei ole kohdistettu vakilukijoille. Ja avaan kyllä lukon aina pikapuoliin.

Tämä ei kuitenkaan näytä poistaneen ongelmaa pidemmäksi aikaa. Kohta on taas ilmestynyt satoja kävijöitä samalla sekunnilla jostain Indonesiasta, Venäjältä tai Arabiemiraateista tai milloin mistäkin, myös maista, joita bloggerin tilasto ei tunnista. Olen ymmälläni ilmiöstä. Olen ajatellut lähiaikoina kirjoittaa tästä blogitekstin, jospa joku valistunut lukija osaisi neuvoa.

Ja kyllä kiitos, arvoisa Teepussi, mieluusti tänne saa Saisiosta kirjoittaa vielä näin jälkeenpäinkin. Ei jää huomaamatta.