Ne
ovat tiukkoja paikkoja, kun kaikki muut selvästikin tuntevat puheenaiheen,
mutta minä en ole siitä kuullutkaan. Ja puhe on sellaisesta aiheesta, jossa
olen yrittänyt esittää asiantuntijaa. Siinä voi menettää maineensa.
Kuvitelkaapa
vaikka matemaatikkoa, joka ei kahvipöytäkeskustelussa muista, mikä hemmetti se
hypotenuusa olikaan. Tai äidinkielen opettajaa, joka on unohtanut, mitkä
himputit ne tempukset olivatkaan. Tai säveltäjää, jonka muistista on kadonnut,
mikä kumma kiemura siinä nuottiviivaston alussa on.
Ei
minulle ihan näin pahasti käynyt mutta melkein. Olen aina yrittänyt esittää
jonkinlaista elokuvataiteen tuntijaa. Ja sitten joskus 1990-luvulla minulle
kävi niin, että istuin seurueessa, joka sujuvasti keskusteli jostakin
elokuvahahmosta nimeltä Darth Vader.
Minulla ei raksuttanut, kenestä puhutaan.
Jotenkin
onnistuin kiemurtelemaan nolosta tilanteesta. Menin ja otin selvää.
Tämä
vaikea paikka tuli mieleen, kun uusi Tähtien sota -elokuva taas on ilmestynyt.
Minun täytyy tunnustaa, että en ole nähnyt sarjasta yhtään osaa.
Suuressa
ennakkoluuloisuudessani jätin aikoinaan ykkösosan väliin, ei vain juolahtanut
mieleen mennä sellaista katsomaan, kun kunnollisiakin elokuvia oli runsaasti
tarjolla. Scifi ei tuntunut kelvolliselta lajilta, paitsi jos tekijänä oli
laatuohjaaja, kuten Truffaut tai Jarva.
Kun
ykkösosa jäi katsomatta, myöhemmät osat jäivät myös, vaikka niistä oli kasvanut
iso ilmiö. Jossain kolmannen osan paikkeilla ymmärsin, että tämä kuuluisi
yleissivistykseen, mutta kyytiin ei oikein enää taida päästä tuntematta
aiempia. Sisältöjen kronologiassakin oli jotain epäselvää.
James
Bondit olen sentään nähnyt mutta Tähtien sotia en. Samalla tavalla huippukaupallisiksi
tuotteiksi luokittelen molemmat. Kaupallisuus näyttää nykyisin olevan
entistäkin vahvempi kriteeri elokuvaesittelyille mediassa. Elokuva on nykyisin
melkein aina teollisuutta, harvoin taidetta. Ne eivät ole enää kulttuuria vaan
kulutustavaraa.
Elokuva
ei koskaan ole ollut Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen vahvaa aluetta (ei
sen puoleen kirjallisuuskaan - enää). Jo aikoinaan 1950 - 60-luvulla Paula
"Pimpula" Talaskivi ruhjoi monta maailmanmittaiseksi klassikoksi
noussutta elokuvaa. Helena Yläsen ja Mikael Fräntin esittelyihin tuli
analyyttisempää otetta, mutta nyt taas näyttää huonolta. Elokuvien
pääarvostelija juoksee Cannesin ja muiden festivaalien
supertähtihaastatteluissa kyselemässä joutavia. Uutuuselokuvien keskeisin
näkökulma on elokuvan kaupallinen potentiaali ja mahdollisuus menestyä
Hollywoodin Oscar-humussa. Näistä HS julkaisee laajoja kirjoituksia isoin
kuvin. Laatuelokuvista kirjoitetaan
useimmiten enää sähkeen mittaisia mainintoja.
Helsingin
Sanomien omituisen elokuvalinjauksen huipentuma on televisiossa esitettävien
elokuvien arvostelu. Ilja Rautsi -niminen henkilö antaa jokaiselle elokuvalle
tähtiä asteikolla 1 - 5. Tehtävä on tärkeä, sillä televisio tavoittaa suuret
yleisöt. Varinkin Yle-Teema esittää usein laatuelokuvia.
Miksi
valtakunnan ykköslehti pitää näin vaikutusvaltaisella paikalla henkilöä, jonka
elokuvamaku edustaa lähinnä yläasteikäisen kollin näkemystä. Huippuohjaajien
mestariteokset jäävät keskitason pisteisiin mutta heti jos elokuvan aiheena
ovat zombiet tai avaruusörkit, pisteitä tulee maksimimäärä.
Lisäksi
linjassa on outoja painotuksia. Tuore esimerkki: Perjantai-illan Woody Allen
-elokuva To Rome with Love sai yhden tähden. Ei se Allenin parhaita ohjauksia
ole, mutta jos rinnalle laitetaan edellisen iltapäivän kotimainen "Ei se
mitään, sanoi Eemeli", joka sai kaksi tähteä, niin ei voi muuta kuin
ihmetellä Helsingin Sanomien kulttuuritoimituksen ajatuksenjuoksua.
Kuvassa
ei ole Darth Vader vaan Eemeli, keskellä.
1 kommentti:
Painavaa puhetta Roope! Olet aivan oikeassa, en ollutkaan tuota HS tv-elokuva-arviointia kirkkaasti tajunnutkaan, ihmetellyt vain alitajuntaisesti. T.
Lähetä kommentti