Jos jotain nuoruudesta kaipaan, niin rentoa reissaamista.
Kun liftaamaan lähdettiin, ei ollut suurta väliä sillä, mihin päädyttiin.
Kunhan johonkin.
Tukholman eteläpuolelta moottoritien liittymästä liftaus
onnistui helposti. Kerran päädyin Berliiniin, kerran Amsterdamiin, kerran K:n
ja E:n kanssa vain Kööpenhaminaan. Pari kertaa lähdettiin näiden teiniteatterin
runotyttöjen kanssa rättisitikalla isommalle kierrokselle, mutta Amsterdamin Dam-aukiolle
taas päädyttiin.
Teltta oli mukana, mutta kun sopivaa telttailupaikkaa ei
aina reitille osunut, yhtä hyvin voitiin yöpyä asemilla tai puistonpenkillä. Välillä
yöuni saattoi jäädä kokonaan väliin kaupungilla kulkiessa. Ei tarvittu
aikatauluja eikä hotellivarauksia. Ei niihin olisi ollut varaakaan.
Interrail-kokemukset jäivät minulta aika vähiin, sillä ikärajat eivät siihen
aikaan osuneet ihan kohdalleen.
Reissuilla kohtasi jännittäviä ihmisiä. Kaikki tämä palautui
mieleen, kun muutama päivä sitten katsoin televisiosta vanhan tutun Rakkautta ennen aamua (Before Sunrise,
ohj. Richard Linklater 1995). Siinä
nuori amerikkalainen poika (Ethan Hawke)
ja ranskalainen tyttö (Julie Delpy)
kohtaavat sattumalta junassa, kiinnostuvat toisistaan ja päättävät viivyttää
eronhetkeä nousemalla junasta Wienissä. Siellä he kulkevat kesäyössä pitkin
kaupunkia, tutustuvat toisiinsa ja ihastuvat aika lailla. Aamulla eron hetken
tullessa he hätäilevät, jääkö tämä yö heinän ainoaksi kohtaamisekseen. He päättävät palata samalle asemalaiturille
tasan puolen vuoden kuluttua. – Toteutuuko suunnitelma, sen katsoja saa tietää
kakkososassa, joka valmistui yhdeksän vuotta myöhemmin.
Pakko myötää, että kaikki tuollainen reissaaminen on
kaukaista menneisyyttä.
Mieli tekisi, mutta ei onnistu enää. Minäkö liftaamaan
moottoritien liittymään? Minäkö telttaan nukkumaan? Yön yli kuljeskelu
saattaisi vielä onnistua – olenhan viime vuosiin asti vaellellut kesäyöt
linnunlaulua tarkkaillen Längelmäveden rantapolulla ja Strömforsin kyläteillä.
Mutta kyllä se on pientä kateutta tuntien myönnettävä, että ”Nuoruus on mänt”, niin kuin Elämänmeno-sarjan päähenkilö (Ritva Oksanen) karjalan murteella suree
Åke Lindmanin ohjaamassa ja Pirkko Saision kirjoittamassa teoksessa.