Väittävät,
että iän karttuessa tulee helpommaksi myöntää, että en minä ihan kaikkea
osaa. Että olen saattanut joskus
erehtyäkin.
Tyttäreni
moitti aikuiseksi kasvettuaan minua siitä, että yritin hänen teinivuosinaan
esiintyä asiantuntevasti asioissa, joista en todellisuudessa tajunnut mitään. Kuten
kodin viihde-elektroniikan asennustöissä. Tai ulkomaanmatkoilla vieraissa
kaupungeissa kulkureittien opastajana. Tai kesämökillä rakennusten
korjaustöissä. Tai metsäretkillä kasvien
tunnistamisessa.
Saattaa
moitteissa olla perääkin. En oikein muistanut tapauksia, joihin hän viittasi.
Äskettäin
jouduin työpaikalla kiusalliseen tilanteeseen. Piti laskea nopeasti muiden
nähden hankala ja moniosainen lasku. Muilta osin se meni hyvin, mutta
loppuvaiheessa siinä oli prosenttilasku.
Olen
kouluajoista lähtien joutunut sen tosiasian eteen, että matematiikka ei ole
vahva alueeni. Lukiosta selvisin muilta osin kelpo arvosanoin, mutta
matematiikka meni läpi niukin naukin. Sen koommin en ole matematiikan taitoja
tarvinnut mihinkään sen vaikeampaan kuin veroilmoituksen vähennysten
yhteenlaskuun. Siinä on maksimitasoni, josta selviän ongelmitta.
Nyt
yllättäen eteen tulleessa prosenttilaskussa tarvittiin kaavaa, josta minulla
oli muistissa vain harmaa haituva. Luku jaetaan sadalla ja kerrotaan sillä
toisella luvulla Vai menikö se niin päin, että luku jaetaan sillä toisella
luvulla ja kerrotaan sadalla...
Miten
selvisin? Jouduinko tunnustamaan, että en osaa? Kyllä jouduin, melkein.
Kieroilin hädissäni asian niin, että lasken tämän valmiiksi myöhemmin, nyt
ensin hoidamme toisen, kiireellisemmän asian.
Aina valpas
entinen sihteerini neiti B. taisi tajuta tilanteen ja käytti sen hyväkseen. Hän
työnsi valmiin laskun eteeni. Hänen ilmeessään oli sekalainen kokoelma
itsevarmuutta, omanarvontunnetta ja voittajan ylenkatsetta heikommalleen.
Ei apu
ilmaista ollut. Ei se koskaan ennenkään ole ollut. Tiedän sanomattakin, että
joudun taas tarjoamaan neidille tasokkaan illallisen.
Kotona
katselin jälkeenpäin matematiikan kirjoja. Vanhat kouluaikaiset kirjat ovat
tallella. Tuli muistoja mieleen. Ei kovin mukavia muistoja. Lukiovuodet olivat
tältä osin yhtä tuskaa.
Prosenttilaskun
kaavat olivat kirjassa paikoillaan - tosin keskikoulun oppikirjassa, ei lukion. Muistin väärin. Kaavat oli punakynällä vahvasti alleviivattu ja kehystetty. Se oli tärkeän asian merkki.