Sanomalehti
valisti minua tässä eräänä päivänä, että Helsingin ravintolatarjonta
monipuolistuu entisestäänkin. Maihinnousun tekee amerikkalainen maineikas
ravintolaketju nimeltä Burger King.
Sijaintipaikaksi
uudelle herkkutarjonnalle on luvattu Rautatieaseman pääaulassa sijaitseva tila,
joka nykyisin tunnetaan nimellä Eliel. Nimi viittaa rakennuksen
suunnitelleeseen arkkitehtiin. Uuden ravintolan nimestä ei ole vielä
tiedotettu. Ehkä ElielBurger?
Ravintolan
sijainti on erinomainen. Rautatieaseman läpi kulkee vuorokaudessa keskimäärin
200 000 ihmistä. Aika moni heistä poikkeaa junaa odotellessaan viereiseen
ravintolaan. Jostain muistan lukeneeni, että tämä on ravintolatila, jolla on
käynyt eniten asiakkaita Suomen historiassa. Se on helppo uskoa, sillä kohta
sata vuotta sen editse on kulkenut ainainen väenpaljous.
Minäkin
olen siellä poikennut, mutta en kovin usein, kun ottaa huomioon, että olen pari
vuosikymmentä kävellyt siitä vieritse jokaisena työpäivänä matkallani
Töölöntorilta Kruununhakaan ja takaisin. Aivan tavallista on, että kävelen
sisäkautta asemahallin läpi Elielinaukion puolelta Rautatientorin puolelle.
Kaivokadun ylitän yleensä Ateneumin suojatietä.
On syytä
olettaa, että nyt uuden ravintolan avattua käyntini siellä lisääntyvät. Oletus
perustuu sihteerini neiti B:n vakiintuneeseen käytäntöön valita ravintola
kahdenkeskisiin työpalavereihimme. Hän valitsee aina hampurilaispaikan. Se
kuulemma virkistää minun kaavoihin kangistunutta imagoani. Tulee svengiä.
Saattaa
olla niin. Olen todella tuntenut itseni teinikolliksi imiessäni pillillä
kolajuomaa korkealla jakkaralla Sokoksen hampurilaisbaarin näyteikkunassa. Itse
ruoka-annos on kyllä hankala partamiehelle. Servettejä kuluu, kun töhkää
tarttuu viiksiin. Mutta sihteeri päättää, näin on sovittu. Vakiintunut käytäntö
on, että hän kyllä tarjoaa, kunhan minä maksan.
Aseman
ravintolan seinällä on suurikokoinen fresko. Sen nimi on Maisema Kolilta. Tekijä on Eero
Järnefelt (1911). Nykyisin se on onnistuttu aika hyvin piilottamaan
häiritsemästä asiakkaita, sillä salin keskelle on rakennettu myyntitiski, jonka
katos peittää näkymän. Alemmassa kuvassa, joka on otettu ovelta, siitä näkyy katoksen
yläpuolella vain pieni siivu. Pitää kiertää myyntitiski ja mennä aivan freskon
alapuolelle, jos sen aikoo nähdä kokonaan.
Aseman
taide on muutenkin ollut pois silmistä. Pääovea reunustavat Kiviukot eli
Lyhdynkantajat ovat poissa. Niitä ja seinää kunnostetaan. Vain VR:n
junalippumainoksissa ne ovat olleet esillä.
Jännittävää
on nähdä, millaisen kohtelun Järnefeltin ja kumppaneiden fresko saa uudessa
ravintolassa. Museovirasto väittää ohjaavansa uudistusta, mutta kokemus on
osoittanut, että Disneyland-virikkeinen kulttuurikäsitys ei ole ohjattavissa.
1 kommentti:
Hei,
Eero Järnefeltin teokset Kaski ja Kotimatkalla ovat itselleni tutumpia. Niitä katsoin ja ihmettelin jo pienenä tyttönä kotona. Pekka Halosen töitä Pihlaja ja Ensi lumi myös muistan hartaasti katsoneeni...nehän ovat vavahduttavia teoksia.
-unna-
Lähetä kommentti