Helsingin
Sanomien e-lehden tilaajaetuna on ilmainen viikon kirja. On siellä ollut
muutama kiinnostavakin. Nyt on sellainen, Aila Meriluodon elämää ja runoutta
tarkasteleva "Lasinkirkas, hullunrohkea" (Panu Rajala WSOY 2011).
Minulta
harvoin jää lukematta vastailmestynyt kotimaista kirjallisuutta tarkasteleva
uusi teos, mutta tämän kanssa niin on käynyt. Siksi on iloinen yllätys, että
iso umpikaupallinen firma valitsee tämän kirjan listalleen. Ehkä syy on siinä,
että kirjoittaja yleisesti tunneituista syistä herättää laajaa kiinnostusta, ei
niinkään kirjan aihe.
Rajalan
kirjaa on ollut hauska lukea tabletiltakin, vaikka paperille painetun kirjan
ystävä olen. Kyllä hän kirjoittaa osaa ja saa paljon irti aiheestaan. Tunnen
kyllä molempia, sekä kirjoittajaa että kirjan kohdetta, edellistä
opiskeluvuosilta, jälkimmäistä melkein koko tuotannon läpi lukeneena mutta myös
Töölön kaduilla ja puistoissa usein vastaan tulleena.
Erityisen
kiinnostavaksi nousee alkupuolen luvut, jotka käsittelevät Meriluodon
esikoisteoksen syntyä ja vastaanottoa. ("Lasimaalaus" WSOY 1946).
Tunnen aiheen entuudestaan hyvin, mutta Rajala tuo aiheeseen myös uutta
näkökulmaa.
Minulle
entuudestaan tuntematon uusi näkökulma on yksityiskohtainen kuvaus (kirjeisiin
perustuva) Lasimaalauksen syntyvaiheista yhdistettynä Meriluodon yksityiselämän
käänteisiin. Kaksikymppisellä Meriluodolla on menossa kiihkeä romanssi
savolaisen vaalean opiskelijapojan kanssa. Kiihkeys tosin ei etene kovin
intiimille tasolle, sillä jonkinlainen älyllis-analyyttinen angsti on
päällimmäisenä. Tämän romanssin käänteistä ja tunnelmista jäi Lasimaalaukseen
monia merkkejä.
Nuoren
savolaispojan nimi on kiinnostava: Kai Laitinen. Kirjallisuusihmiset tuntevat
kyllä nimen. Hänestä tuli aikaa myöten Helsingin yliopiston kotimaisen
kirjallisuuden professori. Minullakin on opintokirjassani monta Laitisen
merkintää kurssisuorituksista. Mutta sitä en tiennyt, että nuori Kai on
Lasimaalauksessa mukana niin keskeisesti.
Kai
sai kuitenkin Ailalta rukkaset, vaikka kuinka vonkasi. Tässä vaiheessa minun
piti kaivaa hyllystäni esiin tuo Lasimaalaus ja lukea tutun kirjan runoja
uudestaan täydennettynä tiedoilla Kain osuudella. Piti myös kaivaa esiin Kai Laitisen
kirjoittama Suomalaisen kirjallisuuden historia ja katsoa, mitä hän sanoo
nuoruudenaikaisesta epätoivoisesta ihastuksestaan ja tämän runoista, joissa hän
itse on haamuna taustalla.
Professoritason
ihailijoita Ailalla riitti, vaikka yksi tuleva saikin rukkaset. Iäkkään polven
arvovaltainen professori V. A. Koskenniemi innostui nuoresta runoilijaneidistä
niin, ettei meinannut pysyä housuissaan. Kirja-arvostelu Uudessa Suomessa yltyi
ylimaalliseen ylistykseen, eikä vanhan herran innostuminen jäänyt pelkäksi
kirjalliseksi ihailuksi.
Minulla
on siis kolme kirjaa rinnakkain luettavana, samasta aiheesta. Juuri näin haluan
kaikki kirjani lukea, toisiaan täydentäen, monesta näkökulmasta. Ja aiheesta
puheen ollen täytyy lopuksi asiaa tuntemattomille blogin lukijoille lisätä,
ettei kirjallisuuden professori emeritus Panu Rajala itsekään ollut immuuni
Ailan vetovoimalle.
Hieno
runoilija, hieno kirja tämä Lasimaalaus. Nuoren hentoisen näköisen neidin
muodoltaan perinnetietoinen mutta sisällöltään ihmeellisen uhmakas julistus
juuri sodasta selvinneen suomalaisille. Tunnetuin näistä runoista taitaa olla
lauluksi muuttunut "Kakskymmentä suvea sulta sain".