Olin
yhden yön sairaalassa. Tutkimuksia tehtiin. Piikeillä pisteltiin, verta
imettiin.
Ei
ollut mukavaa. Nukkuminen ei onnistunut.
Niinpä nousin jo aamuneljältä ja avasin viihdykkeeksi mukaan ottamani tabletin.
Juuri sinä aamuyönä oli luvassa jännittävää ohjelmaa Yhdysvalloista asti.
Ei
ollut mukavaa sekään. Ohjelmasta tuli vain äkäiseksi. Kun hoitajat ja lääkäri
aamulla tulivat, tuntui kuin yöllä olisi kaikkialla koettu kollektiivinen
voimakas yhteinen kokemus, sellainen josta kaikki keskustelevat ja joka jää
pysyviin muistoihin. Ei sellaisia usein tule: New Yorkin kaksoistornien tuho,
Estonia, Dianan ja Kennedyn kuolema...
"Totisesti
minä elän synkkää aikaa", siteerasi lääkäri. Miten se jatkuikaan? Minä tietysti kiirehdin
täyttämään pätemisentarvettani ja jatkoin runoa. Kyllä minä Brechtin osaan.
Mitä aikaa on tämä
jolloin puhe puista on melkein rikos
koska siinä vaietaan niin monista rikoksista.
Se joka levollisena ylittää kadun,
tuskin enää muistaa ystäviään
jotka ovat hädässä.
Minä olisin kernaasti viisas.
Vanhoissa kirjoissa kerrotaan mitä on viisaus.
Vetäydy maailman taisteluista
ja vietä lyhyt aikasi vailla pelkoa.
Tule toimeen ilman väkivaltaa.
Maksa paha hyvällä, luovu toiveistasi, unohda ne!"
Totisesti, minä elän synkkää aikaa."
jolloin puhe puista on melkein rikos
koska siinä vaietaan niin monista rikoksista.
Se joka levollisena ylittää kadun,
tuskin enää muistaa ystäviään
jotka ovat hädässä.
Minä olisin kernaasti viisas.
Vanhoissa kirjoissa kerrotaan mitä on viisaus.
Vetäydy maailman taisteluista
ja vietä lyhyt aikasi vailla pelkoa.
Tule toimeen ilman väkivaltaa.
Maksa paha hyvällä, luovu toiveistasi, unohda ne!"
Totisesti, minä elän synkkää aikaa."
Kun lisää verta oli imetty, pääsin kotiin. Siellä tuli vielä yksi paha tieto. Vanha
kaverini oli kuollut tapaturmassa. Vain kaksi kuukautta sitten tapasin hänet
viimeksi.
Onneksi odottamassa oli miellyttävä
konserttikokemus. Ikiaikainen suosikkini Procol Harum esiintyi
Finlandia-talossa. Suhde alkoi jo 1967 kappaleesta A Whiter Shade of Pale.
Konserteissa olen käynyt vuosien varrella kymmenkunta kertaa.
Jostain kummallisesta syystä nyt konsertin äänen
voimakkuus oli liian kova. Miksaus ei ollut aina kohdallaan. Rummut erityisesti
korostuivat liikaa. Laatuorkesterin parhaat nyanssit jäivät melun sekaan.
Vahinko.
Helsingin Sanomien arvioinnissa sunnuntaina Arto Pajukallio oli
huomannut saman. Kehut tulevat laadukkaasta hittikokonaisuudesta. Kotona olen
jatkanut tunnelmointia kuuntelemalla LP-levyiltä niitä tärkeimpiä: A Salty Dog, Pandora´s Box, Conquistador,
Shine on Brightly jne.
Valokuvassa ei ole kehumista, soittajat jäävät
jonnekin sinne valonvälkkeen sekaan. Konsertissa oli valokuvauskielto, mutta
sen verran kansalaistottelemattomuutta pitää miehen osoittaa, että kyllä yksi
kuva otetaan vaikka vartija kurkisteli vähän väliä. Ei salamaa, vastavalo,
pimeä sali, ilman säätöjä Lumian älykäs kuvaus -asetuksella. Kuin rosvo yössä,
kamera salaa esiin taskusta, sekunnin tähtäys ja laukaisu, ja heti kamera
takaisin taskuun piiloon. Tässä rikoksen tulos.