Kerjäläiset
ovat palanneet kaupunkiin. Heitä istuu kadunkulmissa joka puolella. Monilla on
samanlainen rukousasento kuin uskovaisilla kirkon alttarilla: antakaa minulle
armoa.
Sitten
on niitä, jotka kaupittelevat ohikulkijoille jotain lehteä. Ja niitä jotka
musisoivat, soittavat vaikkapa haitaria. Ja niitä jotka kaupittelevat jotain rihkamaa.
Ohi
kulkeminen aiheuttaa itsesyytöksiä. Mielessä herää kysymys, mitäpä jos tuossa
olisin minä. On pelkästään onnekkaasta sattumasta kiinni, etten ole.
Syntyperääni en ole itse päässyt vaikuttamaan.
Toisaalta
ymmärrän kyllä, että kolikon antaminen kerjäläisen kuppiin ei ole ratkaisu
ongelmaan. Ratkaisun pitäisi löytyä aivan toisaalta. Mutta vallassa olevan
poliittisen päätöksenteon näkökulmasta kerjäläiset eivät ole kiinnostavia muuta
kuin järjestyksenpidon kannalta. Heissä ei ole kaupallista potentiaalia eivätkä
he äänestä. Siksi heidät voidaan työntää vapaaehtoistyön idealistien
hoidettavaksi.
Kerjäläinen
kadulla on jotenkin nöyryyttävä olotila. Siinä on jotakin äärimmäisen surkeaa,
siitä puuttuu ihmisen arvokkuus. Enkä nyt tarkoita sitä paheksuntaa, jota kaksi
entistä kaupunginjohtajaa purkivat kirjoituksessaan, kun olivat palaamassa
lounaalta Savoysta ja olivat kompastua kadulla kerjäläiseen. Tarkoitan
omaatuntoa, kenellä sellainen on.
Vähäväkisen
ihmisen arvokkuus on yksi keskeisistä teemoista Aki Kaurismäen parhaissa
elokuvissa. Niissä on ollut päähenkilöinä roskakuskeja, työttömiä,
pahoinpitelyssä muistinsa menettäneitä, roskakonttien asukkaita, syrjäytyneitä,
pakolaisia. Yhteistä kaikille on arvokkuus, hyvä käytös, lähimmäisen
auttaminen. Kuka mitenkin elämän koettelemuksista selviää, mutta aina
arvokkaasti.
Kristillisiksi
hyveiksikin tällaisia jossain mainitaan. Sellainen puuttuu kaduiltamme.
(Kuvassa arvokasta elämää suuren köyhyyden keskelläkin Aki Kaurismäen elokuvassa Le Havre / André Wilms.)