Selasin
vanhoja mappejani. Niitä on paljon. Piti kaivaa esiin eräs vanha asiakirja,
josta ehkä löytyisi malli uuteen käyttöön. Etsintään meni kokonainen työpäivä.
Ei löytynyt.
Kaikenlaista
muuta löytyi. Holtittomana luonteena eksyin lueskelemaan sellaisia, joita en
etsinyt. Siihen se aika vierähti. Mikäpä siinä, kun palkka kuitenkin virtaa.
Kiinnostavin
löytö oli muistiinpanot kurssista, jonka joskus kauan sitten kävin. Olin aivan
ehtinyt unohtaa, että osallistuin joskus 1980-luvun lopulla Tuomi
Elmgren-Heinosen kurssille "Kulttuurin eleiden ja tapojen historiaa".
Nyt kurssi
nousi muistin hämärästä esiin poikkeuksellisen antoisana tapauksena. Hento
iäkäs laulajatar vei meidät matkalle läpi kulttuurikausien antiikista alkaen.
Kävimme läpi mutkikkaita hovitapoja, hautajaissaattoja,
tervehtimisseremonioita, keimailevia kävelytyylejä ja monta muuta. Koko ajan me
kurssilaiset pääsimme aktiiviseen rooliin. Vieläkin muistan, kuinka syvään
kumartaen heilautin töyhtöhattuani vastaan tulevalle muskettisoturille. Huivi
oli heitetty toiselle olkapäälle ja käsi oli lantiolla osoittamassa, ettei ole
asetta.
Ohjauksen
tarkkuuden muistan myös tiukan muodollisessa kumarruksessa ja daamin kädelle
suutelemisessa. Käden korkeus osoitti suudeltavan aseman. Daamin oli opittava
keimaileva sipsutus helmeilevän musiikin myötä. Elävä musiikki (piano ja huilu)
olivat keskeisesti mukana kaikissa harjoituksissa.
Monenlaisissa
asioissa minä olen kurssitusta saanut. Tämä oli hauskimmasta päästä. Onneksi
tuli tämäkin muisto kaivetuksi esiin sieltä pölyttyneiden mappien kätköistä.
Olisihan
se tietysti ollut hyvä, jos sieltä olisi löytynyt myös se virallinen asiakirja,
jota olin etsimässä. Siinä olisi säästynyt juristien työaikaa. Nyt
Vuoronvarausviraston juridinen osasto joutuu töihin sepittämään ilman mallia
alusta alkaen ankaran säännöstön, jolla sanoudutaan irti kaikesta vastuusta
kaikissa kuviteltavissa olevista tapauksissa. Tiedättehän nämä lähinnä
amerikkalaisperäiset tuotevastuulait? Kuluttaja voi siellä haastaa firman
oikeuteen mitä kummallisimmista syistä ja saada satojen miljoonien korvaukset,
jos firman ohjeissa on pienikin epätarkkuus. Asiakas itse kun on täysi tomppeli
eikä mistään mitään ymmärrä ilman ohjeita.
Tarkka
pitää olla aivan kuin tässä Pipilogi-sarjakuvassa: