-
Perusluonteelleen ei ihminen mitään mahda. Näin sanoi kerran viisas sihteerini
neiti B. ja tarkoitti minua.
Olin
silloin taas kerran uhmannut Vuoronvarausvirastossa ylempää tullutta ohjeistusta
ja vienyt oman osastoni henkilökunnan koulutuspäiväksi taidenäyttelyyn. Kun
kysyin neidiltä perustelua näkemykselleen, hän sanoi että olen ikäisekseni aika
anarkistinen ja auktoriteettikammoinen.
No, neiti
ei ole elänyt 60-luvulla, joten hän ei paljon tiedä. Otin hänen lausuntonsa
imarteluna, ja olen kohtuullisessa mitassa yrittänyt toteuttaa samaa
myöhemminkin. Kuten tänään.
* *
*
Ilma oli
huono ja kadut liukkaita, joten ei ulos pidä mennä. Voi vaikka kaatua. En
lähtenyt mökistäni minnekään.
Kun on
pari viikkoa reissannut ympäri Eurooppaa ja Suomea, tuntuu luksukselta pysyä
kotona. Oikein uppoutua toimettomuuteen. Luin uudistuneen Hesarin. Ei se kovin
pahalta tuntunut, eiköhän sen kanssa voi elää.
Onneksi on
tekniikkaa. Matkoilla ollessani tekniikka on ottanut minulle talteen monta
tärkeää elokuvaa, joita on tullut televisiosta. Enimmäkseen vanhoja tuttuja,
jotka ansaitsevat tulla katsotuiksi uudestaankin.
Aloitin
"Nuoresta kapinallisesta".
Huomaan,
että siitä on vuosien mittaan tullut tärkeämpi kuin ennen aavistikaan. Se ei enää ole pelkkä uuden valovoimaisen
nuorisotähden (James Dean) syttymisleffa. Siitä on tullut varhainen ja
yleispätevä kuva sodanjälkeisen nuorisokulttuurin syntymisestä. Sitä kulttuuria
uusin muunnoksin eletään edelleenkin. Siinä näkee klassiset syntyainekset,
siinä on ripaus Romeon ja Julian tarinaa takaa ajetuista rakastavaisista
yhdistyneenä myöhempään Bonnie ja Clyde -aiheeseen (joka myös on tullut matkani
aikana talteen odottamaan katsomistani).
Arkkityyppisen
aiheen lisäksi on kyllä ihailtava James Deanin eksistentiaalista hahmoa.
Ainekset ikuiseksi nuorisoikoniksi ovat vahvemmat kuin kenelläkään myöhemmällä
näyttelijällä.
Päivätorkkujen
jälkeen siirryin Kieslowskin Kolme väriä
-trilogian osaan Sininen. Se oli tullut jostain syystä mainoskanavalta (Ava).
Eikö siellä tiedetty että se on laatuelokuva?
Oli
tyrmäävä synti katkaista niin hienovireinen ja herkkä elokuva vähän väliä
mainoksin. Ajattelin tallentaa elokuvan pysyvästi dvd-levylle. Se vielä
onnistuu, että pistän talletuksessa tauon päälle sillä sekunnilla kun
mainoskatko alkaa. Mutta sille en mahda mitään, että mainoskanava on katsonut
tarpeelliseksi kirjoittaa omia puffejaan elokuvan päälle. Kuvitelkaa, miltä
näyttää keskellä Kieslowskin intensiivisintä kohtausta kuvaruutuun ilmestyvä
"Seuraavaksi Dallas".
Onneksi
mainosmiehet eivät ole vielä (?) päässeet taidemuseoihin ja kirkkoihin tekemään
tuhojaan. Olisi varmaan Mona Lisalla paidassa firmojen logoja ja Simbergin
Haavoittuneen enkelin kantajapojilla Jokereiden lippis.
* *
*
Ai niin,
entä se ikäisekseen anarkistinen ja auktoriteettikammoinen Dessu tänään? No
näin: Muuan auktoriteetti on puhunut televisiossa matkani aikana vastustavansa
"oleskeluyhteiskuntaa".
Minä siitä
heti otin idean ja ryhdyin oleskelemaan. Makasin, söin, lorvailin, katsoin
elokuvia, torkuin taas. En tehnyt mitään hyödyllistä. Ja kaiken huipuksi vietän
puolieläkepäiviä, vaikka en ole lähelläkään mitään vaadittua ikärajaa. Niin
hyvältä lorvailu tuntui, että aion tehdä saman uudestaan, ihan kiusallakin
auktoriteetille, ehkä jo huomenna, jos ulkona on aina vaan liukasta.
========
Kiitos kommentaattori Ninnulle, joka osasi neuvoa konstin, jolla kierrän blogiani edelleen vaivaavan kuvansiirto-ongelman. Pienestä oli kiinni. Jotkut osaavat!
========
Kiitos kommentaattori Ninnulle, joka osasi neuvoa konstin, jolla kierrän blogiani edelleen vaivaavan kuvansiirto-ongelman. Pienestä oli kiinni. Jotkut osaavat!