sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Toisen vastuulla



Kun ensimmäistä kertaa pääsin kapakkaan, olin 16-vuotias. Ovella portsari kysyi papereita, vaikka tunsi minut. Olin hyvin valmistautunut, sillä olin lainannut täysi-ikäiseltä kaverilta teinikortin.

Ei siinä ongelmia tullut. Portsari vain totesi, että oletkos nimeä vaihtanut ja viittasi kädellään menemään peremmälle.

Tämä tapahtui Ruthin kapakassa Jyväskylässä kesällä 1967. Kapakka sijaitsee yliopiston portilla Sohvin krouvia vastapäätä. Sitä on kutsuttu myös nimillä Yla-Roth ja Sivukirjasto.

Ei taida olla kapakkaan pääsy alaikäisille yhtä helppoa nykyään. Näin luulen, en tiedä.

Riittäähän näitä, väärällä nimellä esiintyjiä, viihteessä varsinkin. Jotkut jopa kirjoittavat blogeja väärällä nimellä, näin on minulle kerrottu. Sellainen on mielestäni törkeää puskista huutelua, kun ei uskalleta omalla nimellä seisoa sanojensa takana. Suosittelen, että sellaiset jätetään lukematta.

Sitten ovat vielä väärät tuotemerkit. Osa on väärennöksiä, kuten Aarnion pallotuolin kopiot. Kerran kauan sitten Istanbulissa kohtasin  kaupustelijoita, jotka tulivat myymään minulle vaatetavaraa. Oli halpaa merkkituotetta, maailmankuuluja merkkejä. Ostin yhden T-paidan. Siinä oli tuttu logo ja varmistajafirman nimi: "Abibas". Kyllä, juuri näin, tässä ei ole näppäilyvirhettä. Painotyössä tarpeelliset pelikuvan hahmotukset ovat tunnetusti vaikeita, erityisesti luki-häiriöisille.

"Synti toisen vastuulla kuulostaa huijaukselta", kirjoitti Pentti Haanpää kuvatessaan kirkonmenoja ja papin julistamaa syntien anteeksi saamista kristinuskon lunastusopin mukaisesti kirjassa Ilmeitä isänmaan kasvoilla. Sitä sopii kyllä miettiä.

Kuvassa syntiä toisen vastuulla tekee taiteilija Salvador Dali.





1 kommentti:

kariav kirjoitti...

Muisteleisin, että Yläruutilla ei ollut portsaria, ainakaan päiväsaikaan, kun siinä naapuritontilla olin perehtymässä akateemiseen elämään. Sohvilla, jossa olin yhden kesän töissäkin 1970-luvun alussa, asiakkaista kantoi huolta Rudi, saksalainen jämäkkä herrasmies. Kerran työvuorossa ollessani kämppäkaverini tuli silloisen tyttöystäväni, nyk. vaimoni, kanssa minua tapaamaan. Rudi koetti kohteliain sanankääntein estellä vieraan miehen parissa olevaa tuntemaansa neitiä seuralaisineen pääsemästä sisään, luuli, että triangelidraama siinä vielä kehkeytyy.

Herraskirjaimet tuottavat toki vaikeuksia suomalaisillekin. Vanhassa käsinkirjoitetussa nuottikirjassa on Ateenalaisten laulu, jonka säveltäjäksi on tekstattu Sidelius.