Kävin
taas oopperassa. Tästä alkaa tulla tapa, kun alituisesti oopperassa ramppaan.
Viimeksi oli Lentävä hollantilainen, nyt Kesäyön unelma.
Sibelius-Akatemian
oppilasesitys Musiikkitalossa oli yllättävä. Viihdyttävä, täytyy myöntää, mutta
kovin erilainen kuin odotin. Toisaalta minun odotukseni ovat perusteettomia,
sillä en tunne oopperoita. Odotukseni perustui siihen, että tunnen Shakespearen
näytelmän ja ajattelin, että esitys menee sen mukaisesti. Ei aivan mennyt.
Kesäyön
unelma on Benjamin Brittenin säveltämä. Libreton on tehnyt Peter Pears. Ohjaaja
oli Victoria Newlyn. Esiintyjät olivat minulle tuntemattomia. En yritä
ollenkaan arvioida esityksen tasoa, sillä siihen minulla ei ole osaamista.
Kokemus
oli kuitenkin positiivinen. Esitys oli hauska, nokkela, kekseliäs. Tapahtumat
sijoittuivat jonkinlaisille musiikkifestivaaleille, ja siellä sattui ja
tapahtui. Kaikki perinteiset intohimot, mustasukkaisuudet ja petokset käytiin
läpi kulisseina toimivien bajamaja-rivien seassa. Kekseliäiden yksityiskohtien
vyörytys oli valtava.
Olisiko
esityksen tuntenut Shakespeareksi, jos ei olisi tiennyt? Paljon puuttui, koko
kehyskertomuskin. En tiedä, oliko se ohjauksen valinta vai kuuluiko se jo
librettoon ja sävellykseen.
Oopperan
(ja baletin) arvostus taidelajina on ongelmallinen. Niitä pidetään eliitin
hienosteluna. Näin varsinkin eräässä poliittisesti motivoituneessa piirissä.
Tämä esitys ei ollut hienostelua.
Muistan
yhden varhaisista balettikäynneistäni. Se oli Joutsenlampi ja tapahtui
muinaisessa Leningradissa joskus 1980-luvun alussa.. Kokemus oli häkellyttävä.
Yleisö oli kyllä parhaimpiinsa pukeutunutta mutta kaukana mistään
minkkimuuri-tyyppisestä. Näki, että tavallinen väki oli tottunut käymään ja
nauttimaan korkeakulttuurista. Väliajat käytettiin jonkinlaiseen muodostelmakävelyyn
jonoissa ympäri aulaa. Väki tiesi kokemuksesta, että niin tehdään.
Esitys
ja vanha hieno teatteri hurmasivat tällaisen rokkijätkäksi itsensä mieltävän.
Illalla hotellin ravintolassa mietittiin, miten tällainen laatutaide saadaan
toimimaan niin hyvin, kun kaikki muu siinä maassa oli niin huonosti toimivaa.
Tukholman
Kuninkaallisessa Oopperassa jouduin aikoinaan käymään ylettömän hienon
valtuuskunnan jäsenenä. Seuran arvovaltainen jäykkyys kai aiheutti, ettei
jäänyt mieleen, mikä esitys oli kyseessä. Ja Oopperakellari vasta hieno paikka
olikin. Muistan helpotuksen, kun ruokailun jälkeen päästiin pienellä porukalla
vaihtamaan vapaalle Stinssen-nimiseen krouviin.
Helsingissä
on rennompi meininki oopperaesityksen jälkeisellä aterialla. Kuvassa Oopperan
grilli siinä aivan Kansallisoopperan kulmalla. Siihen jonoon on hyvä mennä
kulttuurinautinnon päätteeksi. (valitan, että sormenpää pääsi mukaan arvokkaaseen ympäristöön).