Leuhkinpa
aluksi vähän.
Päättyneellä
viikolla kävin kahdessa taidenäyttelyssä ja kerran elokuvissa ja kerran
teatterissa. Luin kaksi kirjaa. Ja kaiken huipuksi kävin oopperassa.
Olenpa
minä aika kulturelli! Kyllä pitäisi luovuuden kukoistaa, ainakin mikäli uskomme
oheista luovuuden ohjeistoa. Ja miksemme uskoisi, onhan sen aivan ilmeisesti
laatinut amerikkalainen syvämietteisiä elämänohjeita myyvä konsulttitoimisto.
Olen
sitä paitsi noudattanut julisteen ohjeita monessa muussakin kohdassa.
Jostain
kummallisesta syystä luovuus kuitenkin takkuaa. Blogin kirjoittaminenkin on
taas käymässä kankeaksi. Aiheita ei tahdo löytyä. Aloittelen sitä ja tätä
aihetta, mutta jutut eivät lähde lentoon. Näin käy aina tähän aikaan vuodesta.
Mielessä on taas alkanut kyteä ajatus kömpimisestä uuninpankolle talviunille.
Kohta, mutta ei ihan vielä.
Onneksi
lumi suli ja marraskuu palasi. Se on mielivuodenaikani. Melankolinen mielenlaatu
nauttii, kun voi harrastaa pitkiä aikoja ikkunasta ulos katselua. Torilla
sataa. Ihmisiä on vähän, ja ne harvat luikkivat sateenvarjoineen ja kiertelevät
lätäköitä. Viereisen koulun oppilaat saavat olla välitunnit sisällä.
Raitiovaunuja ja busseja kulkee, taksit eivät kauan seiso tolpalla.
Minä
seison ikkunalla villasukat jalassa ja luurit korvilla. Kuuntelen klassista
musiikkia.
Ystävät
ovat hyödyllisiä. Yksikin järjesti lipun oopperaan kenraaliharjoitukseen. Voi olla, että tämä olisi muuten jäänyt kokematta.
Minulta
puuttuvat sanat kuvata kokemusta. En osaa terminologiaa, en tunne teosta, olen
kyvytön arvioimaan esiintyjien osaamista. Mielenkiintoinen esitys kyllä oli.
Seurasin herkeämättömällä kiinnostuksella. Yllättävä, näyttävä, visuaalisesti
kekseliäs. Kovin erilainen kuin odotin.
Onneksi
en ole taidekriitikko. Se on mielestäni vihoviimeistä puuhaa, sillä olen
kirjallisuuden alueella nähnyt läheltä monenlaista outoa. Tahallista ilkeyttä,
perusteetonta ylistämistä, ulkokirjallisten seikkojen vaikutusta arviointiin
sekä hyvässä että pahassa, yhden suorastaan prostituutioksi edenneen tapauksen,
monenlaista ymmärtämättömyyttä ja kyvyttömyyttä ellei suorastaan
lukutaidottomuutta. Eräskin tuttu kriitikko tunnusti kerran kapakassa, että
krapulassa tulee kirjoitettua paljon tiukempia arvosteluja kuin humalassa.
Selvin päin kirjoittamisesta ei mainittu mitään.
Arvostelun
sijaan keskustelen mielelläni teoksista. Silloin kyseessä ei ole asteikko hyvä
- huono. Sen sijaan on havaintoja teoksen yksityiskohdista, rakenteesta,
kielestä, sisällöstä. Niitä kertyy aina paljon. On aina jännittävää kuulla,
ovatko keskustelukumppaninen havainnot ja näkemykset samansuuntaisia kuin
omani.