Alakerran
insinööri poikkesi pikimmiten kylässä. Yllättäen hän innostui kehumaan minua.
Sellaista ei ole aikaisemmin tapahtunut.
Syynä
poikkeukselliseen käytökseen oli pieni kirja, jonka hän huomasi työpöydälläni.
"Kerrankin sinulla on asiallisen näköistä luettavaa", hän loihe
lausumaan ja näytti hämmästyneeltä.
Kukin
tietysti lukee makunsa mukaan, niin insinöörikin. Lukeminen on hyödyllistä,
väitetään. Tärkeintä on että jotain lukee, sillä ei ole niin suurta väliä, mitä
lukee, kunhan jotain. Jos ei kirjoja niin sitten lehtiä tai Aku Ankkaa tai edes
Valittuja Paloja.
Insinöörin
piikittely tähtäsi siihen, millaisia kirjoja hän on aikaisemmilla käynneillään
nähnyt työpöydälläni. Yleensä siinä on runoja. Sellaisille hän on tuhahdellut
ja sanonut sitten jotain miehekästä.
Hamlet sen
selkeimmin ilmaisi, kun Polonius kysyi, mitä hän lukee: "Sanoja, sanoja, sanoja." Sen täydellisempää vastausta ei
voi kuvitellakaan. Kuitenkin se oli joidenkin mielestä hyvin epäilyttävää,
sillä Hamletin epäiltiin menettäneen selväpäisyytensä, kun hänen oli nähty
kulkevan "takki auki repsottaen ja ilman hattua ja polvet tutisten
näöltään surkeana aivan kuin olisi helvetistä vapautettu sielu". Onneksi
Polonius käsitti nopeasti, että ei poika ole hulluksi tullut vaan hän on hulluna
rakkaudesta.
Insinööri ei
taida ajatella kuin Shakespearen Hamlet. Hänelle on eroa sillä, mitä sanoja
luetaan. Jos ne ovat runojen sanoja, kuten minulla, herää epäilys hulluudesta.
Vielä
kauempana hän taitaa olla Gogolin Kuolleiden sielujen maaaorja Petruskasta
(jonka minä taas tunnistan sielunveljekseni) :
"Olipa hänellä ylevä halu lukemiseen, vaikkei hän suuria välittänyt kirjojen sisällyksestä. Samanarvoisia olivat hänelle rakastuneen sankarin seikkailut, aapiskirjat ja rukouskirjat - kaiken hän luki yhtä tarkasti; jos hänen käteensä olisi pistetty kemian oppikirja, ei hän olisi hylännyt sitäkään. Hän ei välittänyt luettavan sisällyksestä, vaan itse lukemisesta eli paremmin sanoen lukemisen toiminnasta, siinä kun aina kasautuneista kirjaimista syntyy jonkinlainen sana, joka toisinaan hiisi ties mitä merkitsee."
No, vähän
taisin liioitella, sillä kemian oppikirja jäisi minulta kyllä lukematta. Sen
sijaan rukouskirja on kyllä kelvannut, sillä olen nuorena
kirjallisuudenopiskelijana lukenut Raamatun ja nyt aion perehtyä Koraaniin,
tosin kuuntelemalla luentaa, en itse lukemalla.
Lopuksi
pitää tietysti paljastaa, mikä oli se kehumista aiheuttanut kirja
työpöydälläni.
Sen nimisivu
näkyy kuvassa. Tarjosin kirjaa lainaksi insinöörille ja hän otti. Ei tarvinnut edes
ylipuhua. Odotan jännittyneenä, mitä hän piti kirjasta. Pahoin pelkään, että ei
pitänyt ja palauttaa sen tuhahdellen ja jotain miehekästä sanoen.
Kirjan
nimestä "Järven syvyyden
mittaaminen" voisi päätellä, että se käsittelee tekniikkaa ja
luonnontiedettä, siis insinöörin omaa alaa. Mutta nimi johtaa harhan. Kirja on
kansanrunouden tutkimuksen alaan kuuluva kirjoitus vedenhaltijakertomuksista
eri maakunnissa. Niissä vanhan kansan tarinoissa taruolennot mittaavat järvien
syvyyttä, siis sitä, jonka tunnetuin teos on Topeliuksen runo Inarinjärvestä.
Ne, jotka eivät ehkä ole lukeneet Maamme kirjaa, ovat ehkä löytäneet runon
Väinö Linnan Pohjantähdestä, jossa sitä lauletaan päätösosan viimeisellä
sivulla.
Oikein
himottaa jo etukäteen päästä kehumaan insinööriä monipuolisesta
lukemisharrastuksesta, jonka uusin ilmentymä on innostus kansanrunouteen.
Vahingonilo on sitä vilpittömintä iloa.