Kaikkeen
pitää varautua. Jopa sellaiseen mahdollisuuteen, että kesällä tuleekin sateinen
ilta ja yö enkä voikaan käyskennellä yöjalassa pitkin ketoja ja niittyjä ja
rantateitä enkä istuskella laiturilla.
Tällaista
varsin epätodennäköistä vastoinkäymistä varten minulla pitää olla suunnitelma
B, joka astuu voimaan, jos kesäkodissani ei ole edes vieraita viihdyttämässä.
Jos on vieraita, silloin ei ole ongelmaa sateesta. Silloin saunotaan, uidaan ja
istutaan iltaa grillikatoksessa. Yksin ollessa sellainen ei ole pitkän päälle
mukavaa.
Suunnitelma
B on perinteisesti elokuva. Nyt pitää vaan valita isosta kokoelmastani mukaan
sopiva valikoima dvd-elokuvia. Valinta ei ole helppo. Mieli tekisi valita
satoja elokuvia, mutta karsinta on tiukka. Otan mukaan korkeintaan 15 levyä.
Niistäkin osa jää luultavasti katsomatta, jos ei ole sateisia iltoja.
Haluan
aina jonkinlaisia teemakokonaisuuksia. Selailen elokuvahyllyjäni. En keksi.
Istun lukemaan uutta Filmihullu-lehteä.
Siinä se
on. Sitaatti Peter von Baghin pääkirjoituksessa: "Kaikilla ihmisillä on
syynsä".
Minäpä
otan mukaan nipun Jean Renoirin elokuvia! Niitä en ole aikoihin tullut
katsoneeksi. Sitaatti on Renoirin elokuvasta "Pelin säännöt". von
Bagh kirjoittaa, että Renoir oli "- - aidosti dionyysinen filosofi"
ja että tuo siteerattu lause on "- - syvällisin ja tosin koskaan
valkokankaalla kuultu lause". Täsmälleen niin.
Valitsin
mukaan Pelin sääntöjen lisäksi Renoirin elokuvat Suuri illusioni, Elena ja
miehet, Aamiainen ruohikolla ja Onnen hetkiä.
Siinä
kesän elokuvateemani numero 1. Minulla on syyni Renoir-ihailuun, mutta se on
liian pitkä tarina tähän. Ehkä joskus toiste.
- -
Teemaksi
numero 2 olin aikeissa valita Felliniä, mutta tulin katumapäälle. Fellinin
karnevalistiset spektaakkelit - sellaiset kuin Amarcord, Rooma, Giulietta ja viettelykset,
Ihana elämä ja muut - taitavat olla vähän yhteen sopimattomia pirkanmaalaisen
maalaismaiseman ja kesäyön tunnelman kanssa.
Päädyin
Ingmar Bergmaniin. Häneen päädyn aina, koko ajan uudestaan ja uudestaan. Hänen
elokuvansa ovat minulle ehtymätön aarreaitta. Minulla on aivan erityinen syyni
Bergman-ihailuun, mutta se on vielä pidempi tarina tähän. Ehkä joskus toiste.
Ylen
uutisissa kerrottiin eilen, että Tukholmassa on museo, jossa on näyttely
ruotsalaisesta "synnistä", tästä myytistä, jonka mukaan Ruotsi oli
vapaan seksin, paljaan pinnan ja villien vaaleiden naisten tyyssija. Ohjelman
mukaan Bergmanin 50-luvun elokuvilla oli osuutta myytin syntymiseen.
Nyky-näkökulmasta
tuo tuntuu liioittelulta. Varsin kesyjä ovat Bergmanin elokuvat olleet tästä
näkökulmasta. 50-luvulla taisi olla toisin. Täytyy käydä näyttelyssä, kun menen
käymään Tukholmassa kesä-heinäkuun vaihteessa. Minut houkuteltiin sinne Rolling
Stonesien konserttiin.
Bergmanin
suuresta tuotannosta valitsin niitä, joita en ole aivan äskettäin katsonut.
Valituksi tulivat Kesä Monikan kanssa, Viettelysten ilta, Kesäyön hymyilyä,
Mansikkapaikka ja Puhumattakaan naisista.
Tuossa on
vasta kymmenen. Haluan 15. Valinta jatkuu.