Ensin
kehun itseäni:
Olen
varsin lainkuuliainen. Noudatan säntillisesti ohjeita ja määräyksiä. En ole
kiertänyt veroja ja maksan veroni Suomeen. En ole koskaan saanut
ylinopeussakkoja. En ole näpistänyt, tapellut, aiheuttanut häiriötä, käpälöinyt
naisia, puhunut siivottomuuksia enkä varsinkaan kiihottanut kansanryhmää
vastaan. Monet ovat. Viimeistä kohtaa jotkut jopa haluavat luvalliseksi.
Sitten
niitä rikkomuksia, jotka täten tunnustan:
1)
Väärensin 17-vuotiaana teinikorttiin syntymävuoden viimeisen numeron ja pääsin sillä alaikäisenä jyväskyläläiseen saluunaan. 2) Ajelin usein ilman matkalippua
Tukholman tunnelbanassa opiskeluvuosina. Ja sitten
on tietysti 3) muuan "sukupuolikuria ja säädyllisyyttä" rikkonut
episodi, joka tapahtui kerran kauan sitten Kaivopuiston laiturilla ja josta
loistava kumppani minut pelasti, siinä kuin itsensäkin. Tarina löytyy TÄÄLTÄ
. En oikein osaa ratkaista, pitäisikö siitä tapahtumasarjasta olla enemmän ylpeä vai nolo. Ehkä ylpeä.
Olen
1970-luvulla kieltäytynyt asepalveluksesta, mutta sitä en laske lainkaan
kielteiseksi asiaksi. Jotkut muut laskevat. Kerran olen saanut parkkisakot. Se
oli edellistä vuosituhatta ja tapahtui Tampereella Tammelan stadionin nurkalla.
Se oli vakiintunut parkkeerauspaikkani, kun siinä vieressä usein kyläilin. En huomannut, että kieltomerkit
olivat muuttuneet.
Mutta tänä
kesänä tapahtui paha juttu. Iteljooni toi kirjeen, jossa poliisi nuhteli minua
- ei sentään sakottanut. Olin ajanut ylinopeutta. Rajoitus oli 80 ja minä olin
ajanut 88 km/t. Peltipoliisi oli huomannut.
Kirje
kertoi, että tapahtumapaikka oli Pälkäne, tarkemmin sanoen se kohta, jossa on
Aapiskukko-niminen kamala amerikkalaistyylinen autoresta. Toisella puolella
tietä sen sijaan on hieno vanha rauniokirkko. Sitä olin hiljattain käynyt
ihailemassa ja valokuvaamassa.
En voi
ymmärtää, miten minulla on sellaisen kirkon kohdalla lipsahtanut liikaa
nopeutta. Ehkä se tien toisella puolella oleva autoresta aiheutti epäkunnioittavan häiriön tilannetajussa. Tai sitten olin vain huolimaton. Kyllä nolottaa.