Kesä meni
ja Dessu muutti Längelmävedeltä takaisin Töölöön. Väsyttää.
Tuleekohan
vielä joskus uusia kesiä? Vaikuttaa epätodennäköiseltä. Niitä saisi olla
useammin.
Minulla on
aina ollut kaksi erilaista elämää. Toinen on Töölöntorin elämä talvisin. Toinen
on Längelmäveden elämä kesäisin. Näillä kahdella ei ole mitään yhteistä. Kaikki
on siellä toisin kuin täällä.
Nyt sattui
sellainen erikoisuus, että olin kymmenen viimeistä päivää yksin. Kaikki väki
oli mennyt, vieraat loppuivat. Sellainen elämänmuoto on kuulkaa
mielenkiintoista! Sitä voi kai luonnehtia regressioksi. Partaa ei ajeta eikä
housuja prässätä.
Elokuun yö
on pimeä, se tulee jo kymmeneltä. Kaupungin asukas ei tiedä sellaisesta
pimeydestä. Minulla ei ole myrskylyhtyä kummoisempaa pihavalaistusta. Sen
valossa ei suju edes liiterityö.
Saunan
lämmittäminen ja kylpeminen sujuu, keskiyölläkin.
Löylytauolla
järvessä jäähdytellessä pimeyden aistiminen on vahvimmillaan kun kääntyy selälleen,
kellumaan. Makaa vaan vesielementin sisällä kädet levällään, ei heilu
ollenkaan, korkeintaan liplattaa vähän sormilla ja jalkaterillä. Hidas syvä hengitys
riittää pitämään pinnalla. Veden pinnalla ovat näkyvissä vain nenä ja varpaat -
no, ehkä jotakin muutakin pientä. Tai siis olisi näkyvissä, jos joku olisi
katsomassa ja mustassa yössä jotakin näkisi. Mutta ketään ei ole. Siinä levitoin
kädet levällään järvenselällä silmien edessä täysi mustuus. Ei eroa, ovatko
silmät auki vai kiinni. Vesi on siedettävän lämmintä, makaan siinä pitkään.
Tällainen
on hiljaisuuden sakraali kokemus, sellaisena kuin minä sen ymmärrän. Tätä
toistan joka yö.
Ajatukset
on kuitenkin pidettävä kurissa. Ei saa päästää mieleen uhkakuvia. Silti niitä
tulee. Alla on pelottavan syvää. Entä jos iskee suonenveto? Längelmäveden asukkaisiin
eivät tiettävästi kuulu hait eivätkä piraijat. Mutta haukia siellä on, ja
niillä on ikävän näköiset hampaat. Entä jos sellainen tulee ja iskee hampaat mun
peffaan, niin kuin Juice unessa Marilynin.
Sade lisää
entisestäänkin nautintoa, sillä kasvotkin pääsevät kokemaan vesielementin.
Mutta olisikohan minun pitänyt lopettaa kelluminen ukkosella? Jyrinä ei juuri
kuulu, sillä korvat ovat veden alla, mutta silmät aistivat välähdykset. Pitääpä
kysyä Vuoronvarausviraston teknisen osaston pojilta, voiko salama osua järvessä
kellujaan. Tai jos he eivät tiedä, kysyn sunnuntai-Hesarin Torstilta. Torsti
tietää.
Laiturille
jätetty lyhty näyttää mihin suuntaan lähden, kun lopetan kellumisen ja haluan
takaisin saunan lämpöön. Jos lyhty olisi sammunut, voisin pimeässä lähteä uimaan
väärään suuntaan, kauemmaksi järvenselälle. Kelluessa suuntavaisto katoaa.
Saunan
jälkeen on mentävä sisälle tupaan. Ei saa jäädä ulos saunaiholla! Sisällä
minulla on sellainenkin vekotin kuin televisio. Olen tallentanut boxiin
elokuvia. Valitsen "Kierreportaat" (The Spiral Staircase - Robert Siodmak 1945), joka tuli
Yle-Teemalta äskettäin.
Valintani
on uhkarohkea. Kierreportaat on kauhuelokuvan klassikko, tunnen sen hyvin. Mykkä
tyttö pelkää aavemaisessa talossa hiipivää murhaajaa. Kauhu tarttuu, entä jos
minunkin taloni pimeissä loukoissa joku kyttää. Siinä mennään alkukantaisen
tunteiden alueelle, siinä yhdistyvät pelko ja nautinto. Se kai on genren
tarkoituskin. Siitä selviää hengissä. En tarvitse kenenkään neuvoja.
Kuvassa on
peloistani pahin lapsuusvuosilta. Hirmuinen peikko vaanii sillan alla kolmea
pikku pukkia. Pukitkin selvisivät hengissä.