Nuorena
kuulin vanhempieni toteavan tekemisistäni, että niistä ei ole mitään hyötyä.
Varmaan niin olikin. Mitäpä hyötyä siitä oli, jos nuori riskinnäköinen mies
makaa kesän sohvalla selällään ja lukee kirjoja aamusta iltaan. Korkeintaan nousee
kääntämään levysoittimen levyn. Nousi kyllä syömäänkin, mutta siihen piti saada
käsky.
Hyödyllistä
sen sijaan oli, kun perheen ja muutaman naapurin voimin pakattiin Folkkarit
täyteen ämpäreitä ja saaveja ja ajettiin jonnekin Petäjäveden tai Multian suuriiin
metsiin ja soille keräämään marjoja. Metsään oli mentävä, siinä ei ollut nokan
koputtamista. Ämpäreiden täyttymisestä kehkeytyi kamppailu
kunniasta ja maineesta. Isä paahtoi silmittömällä vimmalla astiansa
ensimmäisenä täyteen.
Minä
en paahtanut. Motivaatiotani heikensi erityisesti havainto, että marjoja
kerättiin aina liikaa. Kellarissa muutaman vuoden viettäneitä vanhoja
marjapurkkeja kaadettiin aina homehtuneina tunkiolle, jotta saatiin tyhjiä
astioita uusien keräyskamppailujen tuotoksille.
Ainevalintaani
ihmeteltiin, kun aloin opiskella yliopistossa yleistä kirjallisuustiedettä.
Onko siitä mitään hyötyä, epäiltiin. Saisiko siitä töitä, maksettaisiinko
palkkaa? Hyödyllisinä pidettiin aivan muita aineita. Äiti olisi toivonut
pojastaan pappia tai upseeria. Toive ei toteutunut, tuli kirkosta eronnut
sivari.
Hyvin
äiti kätki pettymyksensä. Ehkä se tuli siitä, että sain kunnon työpaikan ja
menestyksekkään elämänuran. Ihan hyvää palkkaakin maksettiin. En koskaan edes
hakenut työpaikkaa. Minut kutsuttiin. Otin kutsun vastaan ja siinä pysyin
eläkeikään asti. Ihan "oikeita" töitä näytin äidinkin mielestä tekevän,
vaikka pääaine oli sellainen epäilyttävä. Siitäkin huolimatta, että huomattava osa
ammattiosaamisesta on myöhemminkin hankittu kirja kädessä sohvanpohjalla
makoillen.
Mutta
se on sitten kokonaan eri asia, onko tuollainen taiteen tuntemus hyödyllistä hommaa muun kuin oman
henkilökohtaisen toimeentulon kannalta. Tiedän muutamankin henkilön, joilla on
tästä epäileviä näkemyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti