Jatkoa
toissakertaiseen kirjoitukseeni (25.11.2016)
Nyt
tiedetään, että Guggenheimia ei tule Eteläsataman laidalle. Pikkuisen olen
surullinen, mutta vain pikkuisen. Museon olisin ottanut, mutta en sillä
rahoitusmallilla.
On virinnyt vilkas keskustelu siitä, mitä sille tontille pitäisi tehdä.
Nyt
se on parkkipaikka. Kun viimeksi kävelin siitä ohi, kiinnitin huomiota, että se
on nimenomaan laatuautojen parkkipaikka. Audia ja sen sellaista siinä seisoi
suorissa riveissä. Ei näkynyt Ladaa, Rättisitikkaa, Tipparellua, ei edes Kuplafolkkaria. Yksi Fiat Punto oli.
Syyksi
kalliiden autojen ylivallalle arvelen kadun vastakkaisella puolella sijaitsevaa
Elinkeinoelämän palatsia, Eteläranta kymppiä. Sitä samaa, jota aina
telkkariuutisissa näytetään, kun käynnissä on vääntö palkkojen alentamisesta
tai työehtojen heikentämisestä. Luulen, että audiväki on työssä siinä
palatsissa (Palacessa).
Guggenheimin
tyhjälle parkkipaikalle on ehdotettu rakennettavaksi jos vaikka
mitä. Arvostettuna idealinkona minäkin rohkenen tehdä oman ehdotukseni.
Siihen
rakennettakoon uusi ydinvoimala.
Ydinvoimala
saisi takuuvarmasti kannatusta siinä kadun toisella puolella. Ne Palacen
ihmiset ovat sen alan väkeä.
Rahoitusta löytyisi myös valtiolta. Ne hallituksen pääpukarit, SOS-miehet, ovat reiluja ydinvoimamiehiä, eivät mitään viherpiipertäjiä.
Rahoitusta ja suunnitteluapua
saataisiin takuuvarmasti myös eräältä naapurivaltiolta.
Rahaa
kilisisi kassaan aivan toista tahtia kuin jostakin tekotaiteellista
postmodernismia esittelevän museon pääsylippukassalta. Tämä tieto edesauttaisi
audimiehiä suhtautumaan suopeasti parkkipaikkansa menettämiseen. Heille voitaisiin
louhia uusi parkkiluola viereisen Tähtitorninmäen uumeniin.
Ja
ajatelkaapa arkkitehtuuria! Guggenheimin rakennus oli tylsä. Ydinvoimalan
arkkitehtuuri täyttäisi hyvin wow-arkkitehtuurin vaatimukset. Katsokaapa
havainnekuvaa, miltä Eteläsataman ydinvoimala näyttäisi Tähtitorninmäen vehreän
puiston suunnalta katsottuna.
Jätän
ideani vapaasti harkittavaksi. Pienen lisenssimaksun tietysti perin, mikäli
ideani toteutetaan. Yksityiskohdista voimme neuvotella myöhemmin.
3 kommenttia:
Kyllähän se ydinvoimala hyvä olisi ja paikka tosiaan on tasainen mutta, mutta … Olin siellä Palatsissa kesätöissä yhtenä kesänä 50-luvulla, tsupparina kuten silloin sanottiin, virallinen titteli taisi olla piccolo. Siinä toden totta huomasi, matkustajaluetteloita aamuisin poliisille viedessänsä, että satama hotellin edessä aukeaa hurjan houkuttelevana, että koko maailma siinä aukeaa ja odottaa minua!
On siis pakko ehdotustasi vähän vastustaa. Voisimme ehkä kysyä asiaan neuvoa Esa-Pekka Saloselta ja Jörn Donnerilta, olisiko, kuinka nyt tulikin mieleeni, Töölöntori kenties parempi vaihtoehto? Siellä ei meriveden nousu aiheuttaisi ensi hätään vaikeuksia. hh
Kas kuinka sattuikaan. Juttelin eilen kaupunkini kaava-arkkitehdin kanssa, ja hän ehdotti Tähtitorninmäen louhimista Guggenheimiksi. Minä taas ehdotin Rautatieasemaa, jossa varmaan tulee tyhjää tilaa. Arkkitehdilla oli räjäyttävä idea, minulla säilyttävä. Mutta kyllähän rakentavillekin ideoille on tilaa!
Töölöntori ei olisi hyvä paikka. Se on hyötykäytössä ilman ydinvoimalaakin. Siellä on nakkikioski, taksitolppa ja usein torimyyjien kojujakin. Sieltä puuttuu myös yhteys meriveteen, jota tarvitaan lauhdeveteen. Taiteilijoilta ei näin vaikeita kannata kysyä. Ehdotantilalle Häkämiestä ja Putkosen Mattia.
Rautatieasema Guggenheimiksi? Yllättävä idea. Miksi sinne tulisi tyhjää tilaa? Minun käsitykseni on, että joukkoliikenne raiteilla lisääntyy. Rakennuksena se kyllä voisi olla hyvä Guggenheim.
Lähetä kommentti