Lukiovuosieni
luokanvalvoja / äidinkielenopettaja osui usein asian ytimeen. Se taito on valitettavan harvinaista.
Poissaolojen
selvittämisessä hän oli tarkka. Lähtökohtana hän piti sitä, että kaikki
poissaolot ovat lintsauksia. Siitä ei tarvinnut antaa selvitystä - hän uskoo
sen ilman selvitystäkin. Jos joku poissaolo vastoin oletusta EI ole lintsaus,
siitä oppilaan pitää antaa tarkka selvitys, sillä se kuulostaa hyvin epäilyttävältä.
Kerran
joku onneton kiltti tyttöoppilas oli kirjoittanut poissaolonsa syyksi "paha olo".
Siitäkös
luokanvalvoja riemastui: "Poissaolon
syyksi ei kelpaa ´paha olo´, sillä ajattelevalla ihmisellä on aina paha
olo."
Tämä
viisaus osui minuun niin, että kirjoitin sen muistivihkooni muiden aforismien,
sitaattien ja paradoksien jatkoksi. Niitä hän, äidinkielen opettaja, oli
määrännyt kerättäväksi vihkoon vähintään sata kappaletta, siis saman määrän kuin
biologiassa kasveja herbaarioon.
Viisauksille
tulisi käyttötarve äidinkielen ylioppilasaineessa, sillä mietelause tai parikin
tekee vaikutuksen lautakunnan sensoriin. Kun on suuri määrä hyviä sitaatteja
muistissa, aina niistä löytyy sopiva, olipa aineen otsikko mikä tahansa.
(Jan Steen: Teacher - 1668)Minä
olin kerännyt sitaatteja vihkoon paljon enemmän kuin sata. Mutta kuinkas
sattuikaan, ylioppilasaineessani tuli juuri tälle opettajan lohkaisulle sopiva
käyttöpaikka - alkuosaltaan vain hieman sovellettuna.
Palautekeskustelussa
opettaja hieman muikistellen kysyi, mistä minulle näin osuva viisastelu oli
löytynyt. Tunnustin kiitollisuudenvelkani.
Opettaja
tunnusti, ettei sitaatti ole hänen itsensä keksimä. Hän oli sen jostain lukenut
ja kirjoittanut muistivihkoon, sillä muistissa oleville viisauksille tulee
käyttöä äidinkielen opettajan työssä, sillä osuva mietelause kerran tai pari
tunnissa tekee vaikutuksen fiksuihin oppilaisiin.