Torstaina
menen rokotukseen. Tuntuu kuin se olisi ensiaskel uuteen elämään. Torstai on
toivoa täynnä.
Voisi
tietysti sanoa, että se on ensiaskel paluuseen vanhaan elämään, siihen vanhaan
normaaliin. Mutta jotenkin olen taipuvainen ajattelemaan, että tulevaisuus on jotenkin enemmän kuin paluu entiseen.
Tiedän
toki, että ei torstaina heti mikään muutu. Mutta sen jälkeen voi elättää
realistista toivetta, että ehkä jo kesällä elämä on toisenlaista. Ei silti, ei
kotona nököttäminen minulle mitenkään vaikeaa ole ollut. Kaikki pelaa. Kirjoja,
elokuvia ja sarjafilmejä on riittänyt, ruokalähetykset kannetaan ovelle. Talous
on kunnossa, terveydessä ei ole ollut ongelmia. Monella tavalla olen ollut
kriisin keskelläkin etuoikeutettu.
Nobel-kirjailija
John Steinbeck sanoi tunnelman onnistuneesti kirjansa nimessä, Torstai on toivoa täynnä. Tai itse
asiassa sen sanoi suomentaja Jouko Linturi, joka onnistui saamaan kirjan nimeen
lennokkaan allitteraation. Steinbeckin oma nimi kirjalleen oli latteampi, Sweet Thursday (1954).
Ruotsinkielinenkään käännös (Carl Sundell) ei sen kummemmin revitellyt, kuten
kuvasta näkyy.
Mitä
olen eniten kaivannut vuoden kestäneen vapaaehtoisen karanteenin aikana? Vastaus
on yksiselitteinen: taidetta.
Näyttelyitä,
museoita, teatteria, konsertteja, elokuvia, tapahtumia. Yhdessäkään en ole yli
vuoteen käynyt, ja sen huomaa syvällä sisimmässään. Tietokoneen ruudulta on kaikenlaista poikkeusajan
korviketta tullut katsotuksi, mutta ei se korvaa aitoa.
Ehkä
tässä kesällä taas vauhtiin pääsee. Toivoa täynnä! Ongelman laadun ilmaisee
hyvin Leena Krohn ennen pandemiaa ilmestyneessä kirjassaan "Kadotus".