Kalsarikänni
on suomalaisen mentaliteetin alkuvoimainen ja laajalle levinnyt ilmenemismuoto.
Nyt se on saavuttamassa kansainvälistä kuuluisuutta. Se on suorastaan
syrjäyttämässä tanskalaisperäisen "hygge"-nimisen ihanneolomuodon,
joka on näihin asti edustanut pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan
tavoitelluinta käyttäytymismallia maailmalla.
Tiedä
sitten, pystyvätkö muiden kulttuureiden ihmiset oivaltamaan kalsarikännäilyn syvintä olemusta. Sopii epäillä, on se sen verran omintakeista kulttuurielämää. Se vaatii onnistuakseen sopivat olosuhteet. Pitää olla pimeä
talvikausi ja sen lisäksi ympärivuotinen henkinen pimeys. Molempiin on Suomessa
otolliset olosuhteet. Siinä olotilassa puhuminen käy tarpeettomaksi.
Lentokänni
sen sijaan tapahtuu täysissä pukeissa, ja siihen tarvitaan valoa, niin sisäistä
kuin ulkoistakin. Aleksis Kivi kuvaa sitä mestarillisesti kirjassaan
Nummisuutarit. Mikko Vilkastus juottaa hyvää aavistamattoman Eskon sellaiseen
vauhtiin, että tämän selkään kasvavat siivet ja hän huutaa "tilulii". Sen syvällisempää filosofiaa ei tule mieleen ruveta viisastelemaan.
Känniasiat
nousivat keskeiseksi puheenaiheeksi, kun lähdin pitkästä aikaa rilluttelemaan
Helsingin yöhön. Yksin en ollut liikkeellä. Vanha hyvä kaveri kävi
jokatalvisella Helsingin-vierailulla. Perinteeseen kuuluu lähteä baanalle.
Suunnitelmat
olivat suuret, kuten aina. Vähän pohjia kotona, sitten Kosmokseen, sitten ties
mihin soittoruokalaan ja yökerhoon. Todellisuus osoittautui toisenlaiseksi,
kuten aina. Päädyimme Helsingin rautatieaseman Elielinaukion puoleisella
kauppakujalla sijaitsevaan amsterdamilaistyyppiseen kapakkaan, josta emme
jatkaneet mihinkään, koska oli niin kylmä, ettei innostanut lähteä ulos lämpöisestä paikasta.
Kolme
siideriä, sen voimalla ei vielä tilulii lentänyt. Vähän tunsin kateutta kaverin
kolmesta kaljasta. Hänellä kun ei ole kihtiä.
Valomerkin
jälkeen ajoimme mittariautolla kotiin Töölöntorille. Katseltiin tietokoneelta vuoden mittaan kertyneet
valokuvat ja otettiin yhdet vielä. Sitten kaveri luki uudet runonsa, ja
otettiin yhdet vielä.
Runot
johdattelivat pohtimaan syvällisempää filosofiaa. Onko surun kyyneleillä ja
ilon kyyneleillä kemiallista eroa? Emme päässeet selvyyteen. Pitäisi pyytää
kemistin lausuntoa, mutta kumpikaan ei tunne sellaista.
Kalsarikänniä
tai lentokänniä ei tullut. Huonoja suomalaisia?
Monk drinking in a wine cellar XIX