Ei
vaikuttanut isä ihan tyytyväiseltä jälkikasvuunsa. - Poika ei tee mitään, makaa
vain ja pelaa tietokoneella. Ei enää urheile, ei hoida koulua, ei lue, ei tiedä
mistään mitään, paitsi skeittilaudoista. Ihan hyödytön.
Niinpä.
Nousi mieleen muinainen aika, jolloin minäkin olin ihan hyödytön. Ainakin oman isäni mielestä. Makasin vaan, en
hoitanut koulua, en urheillut. Tietokonetta ja skeittilautaa ei silloin vielä
ollut keksitty. Tytöt oli keksitty.
Kiivastus oli suuri, kun jäin luokalle, lukion ensimmäiselle. En ollut
varoittanut kotona siitä, mikä toukokuun viimeisenä päivänä oli tuleva. Olin
aina kysyttäessä ynähtänyt, että ihan hyvin koulussa menee.
Luokalle
jäi samalla kertaa suunnilleen puolet luokan pojista, mutta se ei kelvannut isälle puolustukseksi. Tulta ja tulikiveä satoi niskaan.
Se
toinen puoli luokan pojista oli muistaakseni jäänyt luokalle jo edellisenä vuonna. Ehkä
muutama harva onnistui viivyttelemään luokallejääntiään vuoden myöhemmäksi. Ehkä joku välttyi siltä kokonaan?
Luokalle
jättäminen oli silloin koulun tapa; poikien hitaampi kehitystaso otettiin sillä
keinolla hallintaan.
Olen
ikuisesti kiitollinen tälle pedagogisesti viisaalle käytännölle. Ilman sitä elämäni olisi mennyt toisin.
Vähältä kyllä piti, ettei elämä kääntynyt siinä toisenlaiselle raiteelle. Isä määräsi, että
koulunkäynti loppuu tähän. Ensimmäinen päivä kesäkuuta aamulla puoli
seitsemältä pukeuduin isän vanhaan haalariin ja maalikaupan lippalakkiin ja
lähdin polkupyörällä tehtaan konttoriin kysymään työtä.
En
saanut työtä. Koululaisten kesätyöpaikat oli jo viety. Jos
olisin saanut, sille tielle olisin jäänyt.
Pari
päivää myöhemmin sain leipomosta pullakuskin työn. Siinä meni se kesä. Syksyllä
tilanne oli jo rauhoittunut ja palasin kouluun. Samoin palasivat muut luokalle
jääneet kaverit. Yhdessä olimme edelleen koko hyödytön porukka, vaikkakin uudessa luokkayhteisössä.
Sitten
alkoi jo koulunkäyntikin sujua.
Nämä
muistot virtasivat päässäni, kun kuuntelin poikaansa ärtynyttä isää. En
tietenkään ruvennut muistojani ääneen kertomaan. Taisin olla turhan piikikäs, kun
kysyin, miten hänellä itsellään nuoruus meni.
- Se nyt ei kuulu
ollenkaan tähän, oli vastaus.