"Tosi on", sanoi kauan sitten
entinen pankinjohtaja televisiomainoksessa. Naama pysyi ihan pokkana. Uskoi ken tahtoi.
Nyt
käy mahdoton kähinä, kun muka yllättäen on käynyt ilmi, että Das Auto onkin
nimeltään Fuskwagen. Joukkoon tummaan ovat nyt liittyneet myös Audi ja Skoda.
Jäämme odottamaan seuraavia. Kuinkas on, Bemari?
Ihmettelen
kyllä tätä kauhistelua. Mikä tässä niin yllättävää on?
Ison
firman tehtävä on voiton tuottaminen omistajille, ei moraali. Näin todisti
julkisesti äskettäin ex-kotimainen finanssikonserninjohtajakin. Siitä tässä
autoskandaalissakin on kysymys.
Mainoksen
tehtävä on lisätä tuotteen myyntiä. Nykykuluttajat arvostavat
luontoystävällisiä tuotteita. Kun trendi on tällainen, mainostaja edistää
tuotteen myyntiä lisäämällä sen mainokseen jonkinlaisen "vihreän"
elementin.
Tuotteen
valmistaja joutui keksimään uskottavan keinon vihreyden lisäämiseksi. Se oli
tietysti vaikeaa. Kun keinot loppuvat, konstit alkavat.
Konsti
keksittiin. Laitettiin päästömittari, joka on käynnissä vain sen hetken, kun
päästöjä mitataan. Tulee vihreä tulos mainostajan käyttöön. Muuna aikana ei
väliä, mitä häkää moottori ilmaan puhaltaa. Näin autossa riittää tehoja, ja siitä omistaja vasta pitääkin.
Tämä
on hyvä konsti. Autojen myynti on sujunut hyvin. Omistaja tuntee itsensä
luonnon ystäväksi.
Voi
epäillä, että vastaavalla tavalla toimii moni muukin, ei pelkästään
saksasalainen autoteollisuus. Se tuottaa voittoa.
Vastavoimaksi
on nousemassa erilaisia eettisiä tuotantofilosofioita, näitä reilun kaupan
tuotteita ja muita. Mutta ei niistä ole suurteollisuuden haastajiksi.
Kun
katsoo mainoksia, yksi ja toinen tuote on liimannut kylkeensä jonkinlaisen
"vihreän" tai "reilun" elementin. Toivottavasti tutkivat
journalistit ja muut alkavat selvittää, mikä on totuus.
Kävin
äskettäin Vaasassa. Torin kulmalta löytyi kuvassa näkyvä mainos.
Pienyrittäjällä näyttää olevan tuotteensa markkinoinnissa oikea ote, mutta pienemmällä kirjoitettu loppu
pilaa kaiken. Tai sitten hän on vain
poikkeuksellisen rehellinen.