Televisiosta
tuli vain jotakin kilpa-ajoa. Pitkästytti. Päätin lähteä ajelulle, kun en
muutakaan keksinyt.
Kolmosen
ratikkalinjat (3B ja 3T) ovat olleet yksi Helsingin halvoista herkuista. Ne
kiertävät kahdeksikonmuotoista reittiä läpi koko kaupungin. Kahdeksikon
leikkauspiste on Rautatieaseman edessä oleva pysäkki. Siitä kahdeksikon
pohjoinen lenkki lähtee Hakaniemeen, Kallioon, Alppilaan ja Töölöön. Eteläinen
lenkki kiertää Bulevardin, Punavuoren, Kaivopuiston, Kauppatorin ja
Aleksanterinkadun kautta. Ja nämä molemmat lenkit voi tietysti kiertää myös
päinvastaiseen suuntaan, myötäpäivään ja vastapäivään.
Helsinkiä
huonosti tuntevalle systeemi on ollut aina vaikea hahmottaa. Jos vieras seisoo
Rautatieaseman edessä ja on lähdössä vaikkapa Eteläsatamaan Ruotsin-laivalle,
valinta on voinut olla vaikea, kun kolmosia menee neljään eri suuntaan. On
voinut käydä niin, että Eteläsatamaan on tullut vahingossa kierretyksi Kallion
ja Töölön kautta. Kyllä niinkin perille on päässyt, mutta kestää sellainen
kierros hetken.
Helsingin
oma väki kyllä oppi systeemin, että 3B meni keskustasta pohjoislenkille Kallion
(Berghäll) suuntaan ja etelälenkille
Kaivopuiston (Brunnsparken) suuntaan ja 3T päinvastaiseen suuntaan, Töölöön ja
Tehtaanpuistoon. Ei se kuitenkaan ihan helppoa ollut. Siksi Liikennelaitos on
vuosien varrella kokeillut kaikenlaisia selvennyksiä.
Uusinta
selvennyssysteemiä en ole vielä oppinut. Olen kesät pois Helsingistä, ja muutos
on ilmeisesti tehty kesällä. Nyt päätin käydä katsomassa, miten se nykyisin
menee.
Ajoin
läpi koko kahdeksikon. Reitti on entisensä, mutta kesken matkan raitiovaunun
kuski vaihtaa vaunun numeron. Pohjoislenkillä Eläintarhan urheilukentän
kohdalla vaunun numero vaihtui kolmosesta kakkoseen ja etelälenkillä Eiran
sairaalan kohdalla takaisin kakkosesta kolmoseen.
Ihan
heti en oivaltanut uudistuksen logiikkaa. Selkeytyykö systeemi? Mutta minä en
olekaan mikään looginen tyyppi, ehkä vika on siinä.
Hieno
reitti se on silti. Matkan varrella ovat melkein kaikki Helsingin
perusnähtävyyden ja suuri määrä muita huomionarvoisia erikoisuuksia. Olen
vuosien varrella vienyt monta vierastani tälle kierrokselle ja aion viedä
vastakin, uudistuksesta huolimatta.
Jotenkin
kuitenkin tuntuu, että pala aitoa kaupunkihistoriaa on taas hukattu. On se niin
syvällä tietoisuudessa, että tämä kierros ajetaan nimenomaan kolmosella. Se
nimi on vähän niin kuin brändi, käyttääkseni myöhempien aikojen
amerikkalaiskaupallista bisnestermiä.
Jopa
stadilaisrunous on ottanut käyttöön raitiolinjan 3T edustamaan kaupungin
keskeisiä elementtejä, kuten näkyy liitteenä olevasta Ilpo Tiihosen runosta
Stadissa sataa (Hyppyjä Helsinkiin 1989)