Flunssan
alkuoireita tarkkaillessani jouduin valinnan eteen: katselenko talviurheilua
vai elokuvia? Valinta oli tuskallinen. Valitsin elokuvat.
Päivän
yllätys tuli kaupalliselta kanavalta, Neloselta. En ollut ennen nähnyt Martin
Scorsesen elokuvaa "Hugo". Olin kyllä tietoinen, että se oli
voittanut merkittäviä palkintoja, mutta jotenkin olin epäilevä, sillä se ei
ollut alkuunkaan Scorseselle tyypillistä lajityyppiä.
Vaikutuin
kovasti. Hugo oli yhdellä tasolla kuin romanttinen ja surumielinen satu, Dickensin ja Victor Hugon hengessä. Köyhä
orpopoika asustelee Pariisin Montparnassen rautatieaseman kellotornissa
mekaanisten kellonrattaiden ja muiden vehkeiden seassa ja tutkii niiden
toimintaa. Hän kohtaa monenlaista vainoa.
Toisella
tasolla elokuva on tyylitajuinen melodraama, kolmannella tasolla
sentimentaalinen rakkaudentunnustus elokuvahistorian alkuvaiheiden
mestariteoksille, vanhanaikaisesta filmiprojektorista alkaen. Neljännellä
tasolla se on jännittävä mysteeriseikkailu, jossa arkipäiväinen elämänmeno saa
vanhanaikaisia fantasiamaisia elementtejä.
Tämä
elokuva on tehty suurella sydämellä, tyylitajuisesti, lämminhenkisesti,
tunteikkaasti. Onneksi ymmärsin käynnistää alusta asti tallennuksen. Tämä
täytyy katsoa uudestaan.
Vähän
aikaisemmin Teema-kanavalta tuli Stanley Donenin "Peukalokyydilla
vihille". Romanttinen komedia on hyvin tyylitajuinen sekin, erityisesti
päätähden 60-lukulaisesti muodikkaan pukeutumisen vuoksi. Nuoripari autoilee
Euroopassa ja kokee kaikenlaista kummallista. Jostain olen lukenut, että Amerikassa
tätä elokuvaa käytetään parisuhdeterapiassa virikkeenä pariskunnille, joiden
suhde on ajautunut kriisiin. Tässä sellaista kriisiä hoidetaan aika
sympaattisin keinoin. Aikansa eläneeltä tämä elokuva kuitenkin minusta maistui,
vaikkakin Audrey Hepburnia kyllä katsoo ilokseen.
Lauantain
Teema-illassa tuli dokumentti ja elokuva, josta tyylitaju oli poikkeuksellisen
kaukana, aivan tarkoituksella. Beatnikkien sukupolvea käsittelevää
ohjelmakokonaisuutta katsoin kiinnostuneena, sillä aihepiiri hipaisi
minuakin joskus näppyläisimmässä nuoruudessa. Ohjelmien jälkeen kaivoin vielä
kirjahyllystäni Allen Ginsbergin teoksen "Kuolema van goghin
korvalle" ja selailin sitä katsoakseni, onko tästä enää mihinkään.
Nuori
sukupolvikin - ainakin nuoret miehet -
taitaa vielä tuntea Jack
Kerouacin kirjan "Matkalla" tai siitä tehdyn elokuvan. Sillä on
aikamoinen kulttiasema. Olen itsekin sitä tarkkaan lukenut joskus alle
kaksikymppisenä ja haaveillut vapaudesta.
Siitä
vapaudesta ei mitään tullut. Sen keskeisiä aineksia olivat loputon liikkeellä
olo, erilaiset päihteet ja huumeet, villi seksi ja kaikin puolin epäsovinnainen
elämäntapa. Kai se on luonnonlaki, että nuori mies sellaisesta kiinnostuu.
Nuoret miehet lukevat näitä nykyisinkin, ainakin mikäli on luottamista kollegaani,
jolla on juuri siinä iässä oleva jälkeläinen.
Beat-sukupolven
kirjat ovat tämän elämänmuodon eläytyvää kuvausta. Kuolemattoman maineen ne
saivat viimeistään siitä, että Yhdysvalloissa - samoin Suomessa - käynnistettiin
käräjöintiä moista siveettömyyttä vastaan. Suomessa erityisen melun nosti
Ginsbergin "Huuto". Siinä nähtiin "rienaamista" ja eduskunnassa aloitettiin prosessi Yleisradiota vastaan ohjelman esittämisestä.
Jopa
pienessä kotikaupungissani Jyväskylässä noteerattiin maailmalta kuuluva rienaus
ja siihen liittyvä boheemi elämänmeno. Minäkin luin mitä käsiini sain ja huomasin ympäristössäni
ilmiöitä. Jyväskylässäkin oli boheemeja runoilijoita.
Aiheeseen väljästi liittyvän jyväskyläläisen runokirjan tiesin olevan tallessa
hyllyssäni. Ei mikään mestariteos, mutta tarkkaan se tuli aikoinaan luetuksi.
Viime yönä en lukenut enää tarkkaan, mutta selailin. Liitän sen kuvan tähän.