Olin kerran kirjoittajakurssilla, jossa osallistujat yhdessä
vaiheessa analysoivat toisiaan kirjoittamiensa tekstien perusteella. Lopputulos
ei tuntunut kenenkään mielestä kovin oikeaan osuneelta - siitä käytiin pitkä
keskustelu. Yksi suorastaan suuttui osakseen tulleesta arviosta.
Muistan, että jo lukiossa tällaisesta varoitettiin.
Tekstistä ei pidä etsiä kirjailijaa. Abiluokan opettaja suorastaan pilkkasi
oppilasta, joka oli analysoinut ja tulkinnut Tšehovin novellia siten, että
Anton siinä laski kelkalla mäkeä kauniin Nadjan kanssa mutta ei kehdannut
suoraan sanoa tälle rakastavansa. Anton oli siis aika reppana.
Välillä tekee mieli epäillä. Kyllä tekstistä voi yhtä ja
toista päätellä sen kirjoittajasta.
* * *
Kun elävässä elämässä kohtaa nokikkain poliitikon ja kysyy
häneltä henkilökohtaista mielipidettä johonkin asiaan, hän melkein aina vastaa
käyttäen muotoa "me". Sama pätee pitkälle myös juristeihin ja aivan
erityisesti yritysjohtajiin. Sieltä tulee aina niin täyttä kauppakorkeakoulua,
ei mitään omaa. Ihan kuin minäkuva olisi kadonnut.
Mutta annas olla kun kohtaa nokikkain kirjailijan. Sieltä
tulee aina täyttä "minää". Sama pätee kokemukseni mukaan muihinkin
taiteilijoihin - lajista riippumatta. On henkilökohtaisesti ajateltua
sanottavaa. On minäkuvaa, on omintakeista näkökulmaa.
Joissakin tapauksissa se minäkuva on pullistunut lähelle
kriittistä poksahtamispistettä, mutta ei se mitään, kunhan ei tarvitse
sellaisen kanssa yhdessä elää.
Tänään kohtasin taas yhden tutun runoilijan, jolla oli
vaikka kuinka paljon minä-näkökulmaa. Kapakkaan hän oli kylläkin menossa, mutta
päivän säkeet oli jo kirjoitettu.
Joskus siitä syntyy sutta ja sekundaa, mutta parhaimmillaan
siitä voi syntyä kulttuuria. Kukin sitten tulkitsee tavallaan.