Tieteellinen
tutkimus on nyt lopultakin selvittänyt asian, jonka minä olen empiiristen
havaintojeni kautta tiennyt jo vuosikymmenet. Asiasta raportoi Helsingin
Sanomien tiedepalsta tänään.
Kaikessa
lyhykäisyydessään tutkimustulos kuuluu näin: Vessassa käyminen ostosreissun aikana kiihdyttää kuluttajan rahankäyttöä. Mittaukset teki kauppatieteiden
tohtorikoulutettava Samuel Piha. Ilmiön logiikka toimii siten, että vessassa
käyminen lisää kaupassa vietettyä aikaa. Se yhdistyy ostosten lisääntymiseen,
mikä tietenkin lisää rahan käyttöä. Asiakkaalla on ikään kuin mukavampi olo.
Minun
kohdallani ilmiö toteutuu vielä jyrkemmin. Minä en edes suostu asioimaan
tavarataloon, jossa vessan saatavuus on huono. Minulla on pitkään kokemukseen
perustuva tieto vessajärjestelyistä Helsingin keskustan tavarataloissa.
Asia
on olennaisen tärkeä tällaiselle varttuneessa iässä olevalle mieshenkilölle,
jolla sattuu olemaan lisäksi vähän huono vatsa. Samanlainen valikoivuus pätee
tavaratalojen lisäksi myös ravintoloissa, elokuvateattereissa ja bensa-asemilla. Huonovessaiset menettävät armottomasti minut asiakaskunnastaan.
Huonoksi
luokittelen käyttäjämäärään nähden liian pienet vessat ja ahtaat kopit.
Stockmannilla on hieman väljempää kuin Sokoksella. On vastenmielistä asioida
yksityistilassa, jos tiedostaa, että oven takana on kärsimätön jono. Ravintoloissa näin tahtoo olla joka paikassa,
ainakin Elitessä, Kosmoksessa ja Sea Horsessa. Virgin Oil on parempi. Etniset
eivät ole täsä asiassa keskimäärin yhtään parempia.
Harmillinen poikkeus on Elokuva-arkisto (Orion). Siellä on kelvottoman huono vessa, mutta käyn silti.
Mihin
mennä, jos Helsingin keskustassa kulkiessa alkaa vaivata? Kolikkokäymälät
rautatieasemalla ja Kampin keskuksessa ovat tietenkin tarjolla, mutta nuuka
haluaa ilmaista. Parhaat tietämäni ovat Porthanian ala-aulassa ja yliopiston
päärakennuksessa Fabianinkadun puolella. Joutuukohan yliopisto säästökuurinsa
ahdingossa panemaan kolikkoautomaatin ovelle?
Jostain
käsittämättömästä syystä ABC-bensa-asemaketju on satsannut vessoihin. Siksi se
on saanut minusta asiakkaan mökkireissuillani. Paikka on Hämeenlinnan Tiiriö.
Siellä ei tule jonoa yksityispuolen oven eteen, sillä koppeja on paljon, ja
kohtalaisen siistejäkin. Joskus valintani kohdistuu Oriveden Oritupaan,
kohtalainen sekin. Häviäjinä tässä kisassa ovat Pälkäneen Aapiskukko ja
Oriveden Neste. Ahtaat vessat ovat vieneet niiltä hyvän asiakkaan.
Kaikkein
kamalin kokemani vessa oli koulussa. Poikien vessassa oli kyllä pitkä rivi
pönttöjä mutta ei ovia eikä seiniä niiden välissä. Kun tila lisäksi oli aina
täynnä tupakalla olevia isoja poikia, niin sellaista mahatautia ei ollutkaan,
joka olisi saanut jonkun istumaan siihen väenpaljouden keskelle helpottamaan
hätäänsä. Oli opeteltava pidättelemään.
Ehkä
uusi tutkimus nyt saa aikaan kehitystä kaupoissa ja muuallakin. Ei muuten, mutta jos bisnes siitä paranee. Aiemmat kuluttajatutkimukset eivät
tietenkään ole huomanneet tätä mahdollisuutta, sillä niissä näkökulma on ollut
sosiologinen tai kulttuuritieteellinen. Nyt on kauppakorkeakoulu asialla, ja
silloin alkaa tapahtua.
(Kuva: Markku Majaluoma HS 7-2003)
2 kommenttia:
Tuo kuva... Se tuo miele kuvaukset Englannin Elisabetin metsävierailusta täällä. Eikös sille rakennettu ihan kuninkaallinen hyyskäkin? Sinne vain ne kuuluisat saappaat jalassa äheltämään! Toisaaltahan on arveltu, etteivät ainakaan kuningattaret käy vessassa lainkaan. Vanhan kertomuksen mukaanhan Espanjan kuningattarella ei ollut edes jalkoja.
Kyllä on normaalista asiointipaikasta tehty tikusta asiaa ainakin Rossossa. Siellä täytyy tarjoilijalta pyytää ns. koodi, jolla vasta pääset kyseiseen paikkaan.
Roosa
Lähetä kommentti