Rouva
M. katsoi minua suoraan silmiin ja kysyi:
- Taisit sinäkin
tietää?
Mitäpä
muuta olisin voinut kuin nolostellen vastata:
- Juu, tiesin minä.
- Et sitten kuitenkaan
pitänyt tarpeellisena sanoa mitään?
¤ ¤
¤
Tämä
keskustelu ei ole aivan tuore. Se käytiin pari vuotta sitten. Se muistui taas
kerran mieleen, kun tänään luin Hufvudstadbladetista toimittaja-kirjailija
Philip Teirin kolumnin "Gud förbjude att moralisera över en kompis
beteende".
Kolumnissa
Teir sanoo niin kuin asia on. Kynnys sanoa vaikea asia kaverille on korkea,
vaikka tajuaa kyllä, että sanoa pitäisi. Että käyttäydyt sopimattomasti. Että
juot liikaa. Että sinähän olet naimisissa. Että puhut siivottomia.
Hienotunteisesti
hiljaa oleminen näyttää jonkinlaiselta hyvä veli -verkoston salaliitolta, seksismiltä,
valta-asetelmalta tai välinpitämättömyydeltä. Teirin mukaan se on enemmänkin
maskuliinista tunnevammaisuutta, "emotionellt handikapp". Niin kuin
Ruotsin akatemian #metoo-skandaalissa siipeensä saanut kirjailija Horace
Engdahl sen kiertelemättä ilmaisi: "Vi
grabbar talar inte om sånt", kun kysyttiin, miksi kukaan ei puuttunut
asiaan, kun porukassa huseerasi varsinainen "kulturprofilen".
¤ ¤
¤
Rouva
M:n kysymys viittasi vuosituhannen alun tapahtumiin. Niin, minä tiesin ja monet
muutkin työpaikalla näkivät, että herra M:n seuralaiseksi seminaarimatkoilla ja
koulutuspäivillä ilmestyi aina sama nuori vaalea naishenkilö. Kyllä me kaikki
tunsimme myös oikean rouva M:n, minäkin olin oikein perhetuttu.
Mutta
koskaan en sanonut mitään.
Jossain
vaiheessa asia paljastui. Seurasi se mikä sellaisesta aina seuraa. Kamalia
asioita suomalaiseen tapaan.
Herra
M:n salasuhteelle ei vuosien kuluessa käynyt hyvin, ei todellakaan. Rouvalle sen sijaan
taisi käydä oikein hyvin. Sellaisen vaikutelman sain, kun hänet sattumalta tapasin puolitoista vuosikymmentä sekasortoisten tapahtumien jälkeen ja jouduin
tunnustamaan, että silloin kauan sitten yritin vain olla hienotunteisesti hiljaa.
Kuva elokuvasta "Avioero italialaiseen tapaan" (ohj. Pietro Germi 1961)