Muistan
kun pikkupoikana 60-luvulla kuuntelin kummissani, kun isäni naureskeli pilkallisesti
veljensä rakentaman uuden omakotitalon tasakattoa. Tämä ei tietenkään
tapahtunut rakentajan itsensä kuullen vaan takanapäin, luotettavassa
kaveriporukassa. - Eivät näköjään ymmärrä nykyisin, että vesi pitää saada
katolta valumaan maahan. Kohta vuotaa sisään.
Näin
sitten kävikin. Modernin näköinen tasakattoinen omakotitalo joutui kokemaan
monta isoa remonttia. Vettä vuoti sisään, tuli hometta.
Toista
oli isän itsensä rakentamassa talossa. Siinä oli harjakatto, niin kuin ns.
rintamamiestaloissa aina. Ei vuotanut.
Kuuntelin
äskettäin syrjästä keskustelua rakennusvirheistä, joiden vuoksi nykyisin on
niin paljon homeongelmia, kouluissa varsinkin. Siis vain kuuntelin, en itse
osallistunut. Mitäpä sanottavaa minulla olisi asiaan, jonka tekniset ratkaisut
ovat minulle outoja.
Sain
sen käsityksen, että vikaa on sekä rakennussuunnittelijoiden osaamisessa että
työn valvonnassa.
On
se kummaa, jos osaamisessa on puutteita. Miten ennen osattiin? Minulla on
loistoesimerkki oman kesäkotini päärakennus Längelmävedellä. Vanha
hirsirakenteinen rakennus on sata vuotta vanha. 1940 - 50-luvulla se oli
puolitoista vuosikymmentä asumattomana ja hylättynä. Ei minkäänlaista vuotoa
eikä lahoa eikä homevauriota. Oppia käymättömät kylänmiehet rakensivat sen
talkootyönä, ja hyvä tuli.
Miksi
sitten uudemmat rakennukset tuntuvat kaikkialla kärsivän homevaurioista yms?
Onko rakennussuunnittelijoiden koulutuksessa vikaa? Opitaanko kelvottomia
keinoja?
Samaa
voisi tietysti kysyä monella muulla alalla. Miksi kaiken aikaa on joka puolella
pankkikriisejä ja talousromahduksia? Ihan kuin niitä jossain tahallaan
järjestettäisiin? Ovatko ne osaamattomuuden tulosta, vai sittenkin aivan
erityisen taitavan osaamisen tulosta?
Mutta
joka tapauksessa Suomi on täynnä homekouluja, joita pitää kiireesti korjata.
Nyt alkavat jo näkyä korjaamisen ensimmäisen kierroksen tulokset. Kallis korjaus
on tehty, mutta taas haisee home.
En
ymmärrä. Missä on vika? Koulutuksessako?
Onhan
se tietysti vaikeaa. Muutama vuosi sitten otin tarkistettavakseni kieliasun erään
rakennusteknisen alan opiskelijan opinnäytetyöstä. Oli se jokseenkin
käsittämätön sisällöltään. Opiskelija itsekin myönsi, ettei hän kaikkea
ymmärtänyt, mitä oli tekstiinsä kirjoista kerännyt.
Niinpä.
Muistui mieleen oma lukioaikainen fysiikan opiskeluni. Opettaja ei ollut ehkä
niitä kaikkein kyvykkäimpiä, joten luokassa kasvoi heti sellainen hällä väliä
-meininki. Yhtään mitään en muista oppineeni. Silti arvosana oli tyydyttävää
tasoa. Tuli yleiseksi käytännöksi, että kokeessa kannattaa kertoa tai jakaa
laskutehtävässä olevia lukuja keskenään. Kyllä opettaja sellaisen
yritteliäisyyden aina parilla tai jopa kolmella pisteellä palkitsee.
Se
riitti läpi pääsyyn ja jopa tyydyttävään arvosanaan. Sinnikäs yrittäminen aina palkitaan.