Television
klassikkoelokuva-anti on taas pitänyt minut otteessaan. Laatutavaraa on
riittänyt: Orson Wellesin Citizen Kane ja Mahtavat Ambersonit, Rossellinin
Paisá - vapauden tie ja Saksa vuonna nolla, Viscontin Riivaajat, John Fordin
Etsijät ja Vaitelias mies. Welles-sarja jatkuu vielä lähipäivinä. Tuleepa vielä
Mike Nicholsin Miehuuskoe, yksi viimeisiä amerikkalaisia laatukomedioita.
Kaikki tietysti Ylen Teema-kanavalta.
Vanhaa
tuttua tuotantoa kaikki. Katoavaa maailmaa. Taidetta. Tällaista ei tehdä enää.
Nykyisin elokuva on enimmäkseen kertakäyttötavaraa, kaupallista teollisuutta.
Ohjaajat eivät ole kutsumuksestaan ylpeitä taiteilijoita vaan audiovisuaalista
massaa tilaajalle toimittavia sisällöntuottajia.
Huomasin
ilokseni, että Yle-1:n vanhojen kotimaisten elokuvien lähetyspaikalla (klo 13)
tulee alkavalla viikolla (ma - pe) koko
Niskavuori-sarja. Se on minulle tärkeä sarja, olen huomannut palaavani siihen
uudestaan ja uudestaan. Se on laatudraamaa.
Hella
Wuolijoen kirjoittamat Niskavuori-näytelmät ovat pysyneet vuosikymmeniä kansan
suosikkeina ja Valentin Vaalan ja Edvin Laineen elokuvat ovat varsin
kelvollisia. Suomalaisuus elää aidolla tavalla ja draama toimii. Hämäläisen
maalaistalon vaiheet heijastavat Suomen historian käänteitä. Erityistä ovat
vahvat naishahmot, varsinkin Loviisa, sarjan alussa nuori ja lopussa vanha
emäntä, oikea matriarkka, jolle talo ja maa merkitsevät kaikkea, jopa niin,
että ihanteista täytyy luopua, jotta kunnia säilyisi.
Loviisan
suureen rooliin on eri osissa löydetty parhaita näyttelijöitä: Emma Väänänen,
Rauni Luoma ja Elsa Turakainen. Miesrooleista keskeinen on Tauno Palo.
Kronologia voi olla ensi näkemällä sekava: vanhimmassa elokuvassa Tauno Palo on
Loviisan aviomies Juhani, seuraavissa Juhanin ja Loviisan poika Aarne ja
lopussa myös Juhanin avioliiton ulkopuolisesta suhteesta syntynyt poika.
Draamaa
syntyy monella tasolla. Keskeistä on äidin ja pojan kamppailu, jossa modernin
ajan houkutukset ja rakastuminen vievät miestä poispäin kyläyhteisön odotusten
ja omaisuuden säilyttämisen periaatteesta. Vanhassa emännässä elää vahvana
konservatiivinen ihanteellisuus, mutta tarvittaessa hänestä löytyy oveluutta
hoitaa ongelmat tahtonsa mukaan. Kirjailija tuntuu osoittaneen hahmon kautta
kunnioitusta sellaiselle elämännäkemykselle, mikä ei hänelle henkilökohtaisesti
ollut ominaista.
Ollaan
Hämeessä, jossain Sääksmäen suunnalla. Loviisan lapsuudenkodin mainitaan
sijaitsevan Längelmäen vanhan kirkon suunnalla, minun kesäkotini on siellä
myös. Draaman sivuhenkilöinä on renkiä ja piikaa ja Sentraali-Santraa mutta
myös herrasväkeä, rovastista ja apteekkarista alkaen. Niskavuoren yhdestä
pojasta tulee ministeri ja toisesta tohtori, mutta maahenki pysyy
päällimmäisenä. Jopa tasavallan presidentti Kyösti Kallio pistäytyy elokuvassa
vaihtamassa kuulumisia vanhan emännän kanssa. Ajan hermolla eletään ja
yhteiskunnan käännekohdat heijastuvat Niskavuorellekin.
Ajattelin
valmistautua katsomaan elokuvat tavallista paremmin. Siihen tarvitaan
taustatietoja. Kaivoin kirjahyllystäni kuvassa näkyvän teoksen
"Niskavuoren tarina". Siinä ovat peräkkäin kaikki viisi näytelmää
(Niskavuoren nuori emäntä, Niskavuoren Heta, Niskavuoren naiset, Niskavuoren
leipä, Entäs nyt, Niskavuori?) Elokuvat eivät täysin noudata tätä järjestystä.
En muistanutkaan, että kirjassa on itsensä Raoul Palmgrenin kirjoittama
esipuhe. Kirja oli aikanaan (1979) Love Kirja -kustantamon merkittävä
kulttuuriteko, yksi monista.
Yritän
lukea näytelmät ennen elokuvien katsomista. Kasvaa tarvittava maahenkisyys. Nyky-Suomessakin tarpeellinen ominaisuus.