Ruotsalainen
Nobel-kirjailija Harry Martinson kirjoitti joskus, että elokuvateatteri on
"elämänpelkureitten temppeli".
Jos
Martinsonin ajatus pitää reaalimaailmassa paikkansa, minä olen ollut mitä
suurimmassa määrin elämänpelkuri. Tosin vuosikymmenien varrella
elokuvankatseluni pääpaino on siirtynyt teattereista kotikatsomoon, omaan
työhuoneeseeni, jossa minulla on suuri kokoelma DVD-elokuvia ja niiden
katseluun tarvittavat välineet. Sellaisia ei Martinsonin aikaan ollut, joten on
mahdotonta tietää, koskisiko hänen näkemyksensä myös niitä.
Pidän
Martinsonia viisaana kirjailijana. Hän on tunnettu erityisesti Aniara-runoista
ja romaaneista Nokkoset kukkivat, Hyvästi meri, Tie maailmalle ja Kulkijan
pilvilinnat. Olen aika epäilevä, että niin viisas kirjailija olisi tarkoittanut
elämänpelkuri-ajatustaan aivan konkreettisesti.
Olen
taas vuoden vaihtumisen kunniaksi päättänyt lisätä elokuvateatterikäyntejäni.
Jotain päätöksiä uuden vuoden kunniaksi on tehtävä, ja minä tulin pitäneeksi
tipattoman tammikuun jo marraskuussa. Tosin se jäi viisi minuuttia vajaaksi
kuukaudeksi, sillä lopetin sen marraskuun viimeisenä päivänä klo 23.55. Minun
on aina ollut vaikea olla pedantti.
Päätökseni
keskeisin foorumi on Elokuva-arkisto. Siellä esitetään laatufilmejä eikä siellä
myydä popcornia. Eerikinkadulle minulla on myös erinomainen kulkuyhteys. Tuttu
paikka jo vuosikymmeniä.
Ohimennen
täytyy noteerata, että Elokuva-arkiston virallinen nimi ei enää ole
Elokuva-arkisto. Jossain hallintobyrokratian uumenissa sen viralliseksi nimeksi
on määrätty "Kansallinen audiovisuaalinen instituutti" eli KAVI.
Tällaiset uudistukset on kuitenkin syytä jättää omaan arvoonsa. Niin teki myös
Peter von Bagh, Elokuva-arkiston pitkäaikainen sielu ja voima. Pilkatkaamme
byrokratiaa. Peter von Baghille se oli "valon ja varjon pyhättö, jossa
nykyisyys ja menneisyys luovat mystisen ja totaalisen symbioosin".
Olen
ehtinyt käydä arkistossa kolme kertaa. Erityisen hyvää teki sielulle katsoa
valkokankaalta Ernest Hemingwayn ja Howard Hawksin Kirjava satama (To Have and
Have Not 1944), pääosissa yksi elokuvahistorian suurimmista pareista: Humphrey
Bogart & Lauren Bacall.
Nyt
alkaa Marcel Carné -sarja. Huomenna menen katsomaan Täydellisen rikoksen. Torstaina
olisi Sumujen laituri, mutta siihen en ehdi, sillä silloin olen menossa
tärkeään tapaamiseen, joka ei ole elämänpelkureille. Viikonloppuna sitten taas
jatkan.
Tässä
vielä klikattavaksi nettiosoite, josta kiinnostuneet voivat tutkia, mitä aarteita Orionissa on
kevään mittaan tarjolla: Elokuva-arkisto