Eilisessä
blogikirjoituksessani puhuin Mika Waltarista. Tekstin viereen liitin valokuvan
Waltarin muistomerkistä, joka sijaitsee aivan kotini lähellä ravintola Eliten
edustalla olevassa puistikossa.
Kuinka
sattuikaan, Helsingin Sanomien lauantaiesseessä (19.1.13) toimittaja Ilkka
Malmberg mainitsee saman muistomerkin: "Olen
edelleenkin kiitollinen niille kriitikoille, jotka aikoinaan suostuivat
kertomaan tulkintansa Mika Waltarin muistomerkistä. Ilman heidän apuaan se
tuskin olisi nykyisin lempiveistokseni Helsingissä."
Tiedossani
ei ole, mitä Malmberg tarkoittaa. Ilmeisesti hän viittaa johonkin aiemmin
julkaisemaansa tekstiin.
En
minäkään tuota muistomerkkiä (patsasta?) huonona pidä, siinä on näkemystä.
Luulen, että se ei ole kovin tuttu suurelle yleisölle, sillä se sijaitsee
syrjässä valtaväyliltä. Sijaintipaikka on varmasti valittu sillä perusteella,
että Waltari asui lähellä, ulkoilutti koiraansa siinä puistikossa ja istui
välillä iltaa Elitessä.
Malmbergin
kirjoitus oli jatkoa marraskuun Kuukausiliitteessä olleelle pitkälle
kirjoitukselle, jossa hän kertoi käynnistään konsertissa, jossa esitettiin
Kaija Saariahon La Passion de Simone -oratorio. Huolellisesta
valmistautumisestaan huolimatta hän ei innostunut kokemuksestaan.
Nyt hän
jatkaa pohdiskelua "vaikeasta" taiteesta ja eliitin kummallisesta
kotkotuksesta, jota moukat eivät ymmärrä. Käsittelyyn tulevat nykymusiikin
lisäksi kirjallisuus, kuvataide, elokuva ja kuvanveisto.
Aihe on
mielestäni hyvä. Provosointia isolta medialta juuri kaipaankin. Kun
provosoidaan, pitää provosoitua. Makuasioista on ihan kiva kiistellä.
Subjektiivinen saa ja pitää olla.
Aloitan
patsaista. Malmberg jatkaa näin: "Muistatteko kun Kekkonen sai sen
kummallisen lammikkomonumenttinsa, Ryti sen sojottavan tankonsa ja Relander ne
kummalliset kuutiot? Kommunikoidaanko siinä yleisön kanssa?
Muistan
oikein hyvin. Lisäksi unohtumista estää se ihmeellinen sattuma, että
työmatkallani Töölöntorillta Kruununhakaan kävelen kaikkien - siis
kirjaimellisesti kaikkien - Helsingin presidenttipatsaiden ohitse. Melkein heti
kodista ulos astuttuani edessä ovat ne Relanderin kummalliset kuutiot, sitten
Hesperiankadun toisessa päässä se Rytin sojottava tanko, sitten Finlandia-talon
kupeessa se Kekkosen kummallinen lammikko, sitten Eduskuntatalon edessä Kyösti
Kallion, K. J. Ståhlbergin ja P. E. Svinhufvudin näköispatsaat, sitten Kiasman
vieressä Mannerheim hevosen selässä ja toisella puolella katua Paasikiven
kivipaadet. Voiko arvovaltaisempaa työmatkaa edes kuvitella?
Rytin
"sojottavasta tangosta" olen jo aiemmin kirjoittanut ja liittänyt
kuvan (täällä). Pistän tähän viereen nyt kuvan Relanderin kuutioista ja
Kekkosen lammikosta. Kuvat saa klikkaamalla suuremmiksi, kuten aina.
Rytin
patsas on mielestäni kuin lasten kiipeilyteline, vähän hassu. Sellainen tunne
ei oikein kuvaa Rytin persoonaa eikä tekoja. Relanderin kuutiot eivät tunnu
miltään, ne ohittaa ilman huomion kiinnittämistä. Sen sijaan Kekkosen lammikko
reliefeineen ja lampputankoineen jollakin selittämättömällä tavalla viehättää
minua - siinä on eleganssia. Tosin vain kesällä. Talveksi lammikolle pistetään
kansi päälle ja vedet imetään pois.
Lämpiminä
kesäöinä lammikko on parhaimmillaan. Kansaa pysähtyy sen ympärille
kapakkareissulta palatessaan. Olen nähnyt siinä spontaanin toisinnon La dolce
vita -elokuvan ikimuistoisesta kohtauksesta, jossa Anita Ekberg kylpee Rooman
Fontana di Trevi -suihkulähteessä. Siinä on häivähdys sekä kaupunkikulttuuria
että Kekkosta.
Lammikon
haittapuoli on sen sijainti lehtipuupuiston keskellä. Syksyn lehdet tukkivat
sen. Sorsatkin ovat ottaneet sen mielipaikakseen ja sen myötä ovat tulleet
pullamummot. Tukkoon menevät viemärit pullanpalasistakin.
Entä
sitten näköispresidentit?
Ehkä
Mannerheimin ratsastajapatsas on niistä arvostettavin, mutta Eduskuntatalon
ukkelirivi ei herätä minussa mitään. Patsaat ovat kertakaikkisen
ikävystyttäviä. Se tyylilaji on minusta mennyttä aikaa. Toivottavasti
taidemaultaan puritaaninen nykyaika ei keksi vastareaktiota lammikoille ja
kuutioille ja vaadi näköispatsaita Koivistolle, Ahtisaarelle ja Haloselle. Ei
kai Malmberg sellaista ole tyrkyttämässä? Kuvitelkaa nyt!
[jatkuu]