Olen
käynyt kokeilemassa uutta Merikylpylää Kauppatorin laidalla.
Kun
idea rakentaa kylpylä ja maailmanpyörä presidentinlinnan edustalle muutama
vuosi sitten esiteltiin, ajatus tuntui niin oudolta, että se herätti
kiinnostuksen. Noin luovalla tavalla hullusta ideasta voi tulla hyvä.
Maailmanpyörää
en ole kokeillut enkä kokeile. Kauhistuttaa ajatuskin nousta niin korkealle
niin huteran näköisessä laitteessa. Mutta uimalaa ja saunaa olen kokeillut.
Hyvältä
tuntui muuten, mutta väkeä oli liikaa. Saunaan piti hetken verran jonottaa.
Tiedossa on jo, että ensi kesäksi rakennuksia laajennetaan. Aika mitättömän
näköisiä ne saunan ja ravintolan rakennukset ovat, onneksi sentään matalia.
Tuollaiselle paikalle toivoisi huippuarkkitehtuuria.
Toisessa
altaassa oli lämmintä vettä, toisessa suoraan merestä (kauempaa) johdettua
vettä. Minä olin arkanahka.
Pimeys
korosti kaupungin valoja. Vastarannallekin on suunnitteilla uutta.
Guggenheimista päätetään lähipäivinä.
Uima-altaan
laidalta oli hyvä näkymä vastapäiselle rannalle siihen kohtaan, johon
taidemuseo on tarkoitus rakentaa. Heräsi ristiriitaisia ajatuksia rakennuksen
sopivuudesta.
Onneksi
minun ei tarvitse päättää, sillä ajatukseni eivät ole saavuttaneet lopullista
järjestystä. Olen puolesta ja vastaan. Niin näyttää olevan moni muukin.
Guggenheimia
on helppo pilkata. Jo nimikin on pilkkakirveille otollinen. Se maistuu
impivaaralaisen suomalaisen suussa hienostelevalta "kyldyyriltä",
juuri sellaiselta Eino Leinon pilkkaamalta. Tämänmakuisia sukunimiä nimiä
annettiin rillumarei-elokuvissa hienosteleville kekkuliherroille, jotka
kippurakärkisissä viiksissään ja hännystakeissaan olivat ymmärtävinään
taidenäyttelyiden omituisia teoksia. Samaa sukua ovat myöhempien aikojen
poliittiset julmistelut "tekotaiteellisista postmoderneista
kokeiluista".
Minä
näkisin Guggenheimin mielelläni Helsingissä. Uskon, että sen myötä
turistivirrat kovasti kasvaisivat ja kaupungin elinkeinoelämä hyötyisi.
Mutta
rahoitus on ongelma. Miksi yksityinen raha ei ole tarttunut suuremmin tähän
liikeideaan? Suomalaisen veronmaksajan osuus amerikkalaisen taidebisneksen
saamiseksi Helsinkiin pitäisi saada vähäisemmäksi. Jos kotimaista taidetta
tuettaisiin samalla summalla, mitä saataisiinkaan aikaan?
Eikä
sijainti Eteläsataman laidalla ole mielestäni paras mahdollinen.
Arkkitehtuurikilpailun voittanut rakennussuunnitelma sillä paikalla ei vakuuta.
Nimeen
Guggenheim on minun ajatuksissani lähtemättömästi tarttunut sellainen
arkkitehtuuri kuin New Yorkin ja Bilbaon museoissa. Talot itsessään ovat jo
näkemisen arvoisia. Helsinkiin suunniteltu rakennus ei ole sinne päinkään.
Ei
Etelärannan ympäristöön mikään wow-arkkitehtuuri sopisi. Mutta johonkin
toisaalle voisi sopia, ehkä Töölönlahdelle.
Guggenheim-peli
olisi ehkä viisasta puhaltaa poikki ja palata alkupisteeseen. Uusi paikka, uusi
arkkitehtikilpailu, uusi rahoitus. Kaikella myötämielisellä asenteella ja
kannustuksella hankkeesta voisi tulla huippumenestys.
Kuvassa
vähän impulssia arkkitehtien luomistyön pohjaksi (elokuvasta One week / Buster
Keaton 1920)
1 kommentti:
Mietteesi Guggenheimista ovat hyvin samanlaiset kuin minun. Ja Busterin taloleffan katsoin vielä uudelleen Areenasta!
Lähetä kommentti