Elokuvataiteessa
on tullut tavalliseksi tehdä vanhoista klassikoista uusintaversioita.
Joskus se tuottaa onnistuneen lopputuloksen, usein ei.
Olen
nähnyt kaksi tällaista uusintaversiota viime aikoina. Molempien rikosdraamojen
vanhaa versiota pidän mestariklassikkona, mutta se uudempikaan ihan kelvoton
ole.
1. Vanha: Kuuma aurinko (Plein soleil), ohj. René Clément 1960) pääosassa Alain Delon
Uudempi: Lahjakas
herra Ripley (The Talented Mr. Ripley) ohj. Anthony Minghella 1999, pääosassa
Matt Damon.
2. Vanha: Täydellinen rikos (Dial M for Murder),
ohj. Alfred Hitchcock 1954, pääosissa Ray Milland ja Grace Kelly.
Uudempi: Täyellinen murha (A Perfect Murder), ohj.
Andrew Davis 1998, pääosissa Michael Douglas ja Gwyneth Paltrow.
Tällaisia pareja löytyisi vaikka kuinka paljon, Seitsemästä
veljeksestä alkaen. Tai enemmänkin kuin pareja, kun ottaa vanhojen filmien
lisäksi laskuihin mukaan television ja teatterin filmiversiot (Jouko Turkka ja Kalle
Holmberg). Jälkimmäisen Turun kaupunginteatterin ohjauksen dvd-levyllä ostin
juuri Ylen kaupasta.
Olen vahvasti sillä kannalla, että isoista klassikoista on
toivottavaa saada uusia versioita. Tarvitaan uuden sukupolven näkökulmaa.
Mielellään oikein kunnolla häiritsemään sopusointuista yhteisymmärrystä. Pelkkä
kunnianosoitus suurelle esikuvalle ei aina ole riittävä.
Tuntemattomasta sotilaasta on taas tekeillä elokuva. Se on
jo kolmas. Edvin Laineen alkuperäinen on tietysti saavuttanut täysin määräävän
aseman. Romaanin henkilöiden olemus on piirtynyt kansakunnan kollektiiviseen
muistiin tämän elokuvan näyttelijöiden mukaan. Rauni Mollbergin uudempi versio
ei onnistunut menemään edelle, vaikka onkin elokuvana monella tavalla
ansiokkaampi.
Laineen Tuntematon sotilas esitetään joka itsenäisyyspäivä
televisiossa. Vieläpä keskellä iltapäivää, vaikka siinä tupakoidaan, mikä on
ohjelmasäännöstön mukaan kiellettyä. Ehkä tuleva Aku Louhimiehen Tuntematon
sotilas ei sorru tällaiseen paheksuttavaan toimintaan. Jos lisäksi kiroilua
vähennettäisiin, siitä voisi tulla uusi tervehenkinen itsenäisyysiltapäivien
ilo.
Jäin miettimään, tapahtuuko muissa taiteissa samankaltaista
uusien versioiden esiin tuloa. Ostin lipun Lapualaisooppera 50 vuotta
-esitykseen. Vanha ylioppilastalo oli tapahtumapaikka silloin ja on taas.
Jännittävä nähdä, saavatko tutut nuoret tekijät aiheesta irti enemmänkin kuin
kunnianosoituksen suurelle esikuvalle.
Musiikissa vanhat klassikot saavat tietenkin yhä uusia
tulkintoja, sekä konserteissa että tallenteissa. Mutta kuvataiteissa että
kirjallisuudessa taitaa olla vaikea nähdä näin suoria uusintoja. Aiheet
tietysti toistuvat, arkkityyppiset myytit ja tarut ovat ikuisia.
Mutta kuvataidetta ja kirjallisuutta yhdistämällä taitaa
löytyä uusia näkökulmia. Kuva: Kiasma / Tottelemattomuuskoulu / Jani
Leinonen.