Jos
moraali antaisi periksi, voisin kiikaroida, mitä nainen vastapäisessä ikkunassa
puuhaa.
Toisaalta
moraalista rappeutumista estää se tosiseikka, että minulla ei ole kiikaria.
Omistan
kyllä kiikarin, mutta olen vienyt sen vuosia sitten kesäkotiini Längelmäveden
rannalle. Siellä käytän sitä lintujen tarkkailuun. Salakatselua sekin on, mutta
siitä en tunne erityisempää moraalista ongelmaa, vaikka välillä saattaa nähdä
hyvinkin intiimiä lintupuuhastelua. Se on kai tämä ihmisrodun ylemmyys
linturotuihin verrattuna, joka antaa luvan tungettelevaisuuteen?
Mutta
tämä vastapäisen ikkunan nainen on jäänyt kiikaroimatta. Melkein joka ilta
keskiyön paikkeilla hän ilmestyy ikkunan eteen ja aloittaa touhun. Se on joko
jumppaamista tai tanssimista. Hyppimistä, pyörähtelyä, taivuttelua. Ikkuna on
sen verran kaukana kadun toisella puolella, että en näe tarkasti, mutta
aavistelen, että pukeutuminen ei ole kovin runsasta. Ehkä jonkinlainen
jumppatrikoo.
Tätä
on jatkunut kauan, monta vuotta. Muistelen kirjoittaneeni tästä joskus
ennenkin. En löydä sitä kirjoitusta nyt. En tunne henkilöä, en tunnistaisi
häntä, jos hän tulisi kadulla vastaan.
Kameran
objektiivi voisi olla hyödyllinen, mutta sellaista ei minun Lumiassani ole,
vaikka kuvasta niin voisi päätellä. Kuva on kuitenkin Alfred Hitchcockin
elokuvasta Takaikkuna (Rear Window - 1954). Se kuvaa samanlaista tilannetta.
Siinäkin mies katsoo vastapäisiä ikkunoita. Mutta hänellä on kamerassa
objektiivi.
Hänkin
näkee naisen ikkunassa jumppaamassa. Mutta hän näkee muutakin, toisessa
ikkunassa. Paljon kiinnostavampaa. Minä en näe mitään kiinnostavampaa. Muut
ikkunat ovat pimeänä.