Suru-uutinen
ei tullut aivan yllätyksenä. Syöpähoidon huonosta onnistumisesta oli tihkunut
tietoja.
Tieto
Henning Mankellin kuolemasta pysähdytti. Hänestä oli tullut minulle tärkeä
kirjailija. Hän vaikutti keskeisesti siihen, että aloin uudestaan lukea dekkareita. Pitkän
tauon jälkeen. Oli kyllä toinenkin, joka vaikutti samaan suuntaan: Matti Yrjänä
Joensuu. Molemmat ovat nyt poissa.
Luin
kyllä nuorena rikoskirjallisuuden klassikoita, sellaisia kuin Sherlock Holmes,
neiti Marple, Hercule Poirot ja Maigret. Tuli jopa vaihe, jolloin luin Jerry
Cottonia ja Carter Brownia. Mutta sitten ne jäivät. Aloin opiskella kirjallisuustiedettä, ja siinä uusilla dekkareilla ei ollut sijaa.
Joensuun
ja Mankellin kirjoista löysin genren uudelleen. Ne olivat uudenlaista laatukirjallisuutta.
Harjunpää ja Wallander olivat samaa sukua. He eivät pelkästään ratkaisseet
rikosarvoituksia. He toimivat yhteiskunnan arvojen peilinä. "Ruotsin ja
maailman omatunto", otsikoi HS tänään muistokirjoituksensa. Osuva
luonnehdinta. Mankell toteutti samaa myös yksityiselämässään.
Wallanderista
tuli maailmanmenestys, enkä ihmettele. Kirjoista tunnisti itsensä, minä
ainakin. Ystadissa tapahtui kyllä uskomattoman paljon ja uskomattoman rankkoja
rikoksia, mutta ne kuvastivat uskottavasti maailman ja Ruotsin eettisen
ilmapiirin muuttumista huonompaan suuntaan. Uskottavin oli kuitenkin päähenkilö
itse. Wallanderissa löytyi mentaalinen samastumiskohde myös suomalaiselle
keski-iän ylittäneelle miespuoliselle lukijalle.
Wallanderista
tehtiin myös elokuvia ja tv-sarjoja. Aika heikkotasoisia mielestäni. Ne eivät
enimmäkseen vastaa kirjojen sisintä olemusta. Parhaimmillaan filmit olivat
alkuvaiheessa, kun pääosaa näytteli Rolf Lassgård. Myöhemmät tuotteet, myös enlantilaiset,
jäävät pahasti jälkeen. Filmien katsoja ei saa oikeaa käsitystä kirjojen
laadusta.
Wallander
houkutteli lukemaan myös Mankellin muuta tuotantoa, jota oli runsaasti.
Sieltäkin löytyi monta vaikuttavaa teosta. Juuri äskettäin sain luetuksi
kuvassa näkyvän teoksen. Kuin enteenä suru-uutisesta.