Asemalla
tuli tuttava vastaan. En ollut sen pidemmälle matkalle lähdössä kuin Pasilaan,
ja eikös tuo epäluuloinen tuttu heti keksinyt, että ahaa, Dessu on siis menossa
Triplaan. Moisesta ajatuksesta voi närkästyä. Jotain rajaa sentään pitää olla
epäluuloillakin! Kirjastoonhan minä, arkistokokoelmaa selaamaan.
Lehdestä
olin kyllä katsonut tuon vasta avatun ostoshelvetin kaavakuvan. Kun moiseen
paikkaan juna vie, voi tulla vaikeuksia löytää sieltä ulos. Ettei joudu
juna-asemalta kauppakerroksiin vaan osaa suunnistaa suorinta tietä kirjaston suuntaan.
Siinä
lehden kaavakuvassa oli jotain tutun tuntuista. Ei kestänyt kauan tajuta, että
suppilomainen monikerroksinen rakenne on tuttu klassisesta kirjallisuudesta.
Tähän Pasilan uuteen Mall of Tripla -rakennukseen on otettu vaikutteita itseltään Dantelta!
Dante
Alighieri (1261 - 1321) ei varsinaisesti suunnitellut aikansa kauppakeskuksia,
ei ainakaan käyttänyt sitä nimitystä. Hän suunnitteli helvetin. Näiden kahden
ero ei ehkä ole kovin merkittävä. Ainakin yhtä epäviihtyisiä molemmat.
Danten
helvetin maanalaisen kuilun kerrokset oli varattu erilaisille
synnintekijöille. Vaikuttaa, että ei elämänmeno ole Danten päivistä isommin
muuttunut. Samankaltaista väkeä on tietääkseni Triplassakin, koronkiskureita,
pettureita, irstailijoita, ahmatteja, tuhlaajia, tekopyhiä ja muita. Sitä en
tiedä, avautuuko Triplasta pohjakerroksesta pääsy johonkin laadukkaampaan, niin
kuin Jumalaisessa näytelmässä Vergilius opasti Danten pois Helvetistä
Kiirastulen läpi Paratiisiin, jossa odotti ihana Beatrice.
Minä
onneksi löysin nopeasti reitin ulos kohti kirjastoa. Aseman oven edessä
parveili onnettoman näköistä väkeä, jolla ei ollut pääsyä sisään. Ihan niin
kuin Dantellakin oli väkeä, joka ei kelvannut edes Helvettiin. Kauempana
käännyin vielä katsomaan tuota isokokoista rakennusta. Ei se ulkoakaan kaunis
ollut.
Jotain
hyvääkin luulin uudessa rakennuksessa olevan: musiikkimuseo. Mutta ei, mikäli
voin luottaa muusikkotuttavaani, joka oli mennyt tutustumaan paikkaan heti
avajaispäivänä. Tämän oopperan ja klassisen musiikin asiantuntijan arvio
museosta oli hyvin myrkyllinen.