maanantai 5. joulukuuta 2016

Rakentava ehdotus

Jatkoa toissakertaiseen kirjoitukseeni (25.11.2016)

Nyt tiedetään, että Guggenheimia ei tule Eteläsataman laidalle. Pikkuisen olen surullinen, mutta vain pikkuisen. Museon olisin ottanut, mutta en sillä rahoitusmallilla.

On virinnyt vilkas keskustelu siitä, mitä sille tontille pitäisi tehdä.

Nyt se on parkkipaikka. Kun viimeksi kävelin siitä ohi, kiinnitin huomiota, että se on nimenomaan laatuautojen parkkipaikka. Audia ja sen sellaista siinä seisoi suorissa riveissä. Ei näkynyt Ladaa, Rättisitikkaa, Tipparellua, ei edes Kuplafolkkaria. Yksi Fiat Punto oli.

Syyksi kalliiden autojen ylivallalle arvelen kadun vastakkaisella puolella sijaitsevaa Elinkeinoelämän palatsia, Eteläranta kymppiä. Sitä samaa, jota aina telkkariuutisissa näytetään, kun käynnissä on vääntö palkkojen alentamisesta tai työehtojen heikentämisestä. Luulen, että audiväki on työssä siinä palatsissa (Palacessa).

Guggenheimin tyhjälle parkkipaikalle on ehdotettu rakennettavaksi jos vaikka mitä. Arvostettuna idealinkona minäkin rohkenen tehdä oman ehdotukseni.

Siihen rakennettakoon uusi ydinvoimala.

Ydinvoimala saisi takuuvarmasti kannatusta siinä kadun toisella puolella. Ne Palacen ihmiset ovat sen alan väkeä.

Rahoitusta löytyisi myös valtiolta. Ne hallituksen pääpukarit, SOS-miehet, ovat reiluja ydinvoimamiehiä, eivät mitään viherpiipertäjiä. 

Rahoitusta ja suunnitteluapua saataisiin takuuvarmasti myös eräältä naapurivaltiolta.

Rahaa kilisisi kassaan aivan toista tahtia kuin jostakin tekotaiteellista postmodernismia esittelevän museon pääsylippukassalta. Tämä tieto edesauttaisi audimiehiä suhtautumaan suopeasti parkkipaikkansa menettämiseen. Heille voitaisiin louhia uusi parkkiluola viereisen Tähtitorninmäen uumeniin.

Ja ajatelkaapa arkkitehtuuria! Guggenheimin rakennus oli tylsä. Ydinvoimalan arkkitehtuuri täyttäisi hyvin wow-arkkitehtuurin vaatimukset. Katsokaapa havainnekuvaa, miltä Eteläsataman ydinvoimala näyttäisi Tähtitorninmäen vehreän puiston suunnalta katsottuna.

Jätän ideani vapaasti harkittavaksi. Pienen lisenssimaksun tietysti perin, mikäli ideani toteutetaan. Yksityiskohdista voimme neuvotella myöhemmin.




3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyllähän se ydinvoimala hyvä olisi ja paikka tosiaan on tasainen mutta, mutta … Olin siellä Palatsissa kesätöissä yhtenä kesänä 50-luvulla, tsupparina kuten silloin sanottiin, virallinen titteli taisi olla piccolo. Siinä toden totta huomasi, matkustajaluetteloita aamuisin poliisille viedessänsä, että satama hotellin edessä aukeaa hurjan houkuttelevana, että koko maailma siinä aukeaa ja odottaa minua!

On siis pakko ehdotustasi vähän vastustaa. Voisimme ehkä kysyä asiaan neuvoa Esa-Pekka Saloselta ja Jörn Donnerilta, olisiko, kuinka nyt tulikin mieleeni, Töölöntori kenties parempi vaihtoehto? Siellä ei meriveden nousu aiheuttaisi ensi hätään vaikeuksia. hh

Kari Rydman kirjoitti...

Kas kuinka sattuikaan. Juttelin eilen kaupunkini kaava-arkkitehdin kanssa, ja hän ehdotti Tähtitorninmäen louhimista Guggenheimiksi. Minä taas ehdotin Rautatieasemaa, jossa varmaan tulee tyhjää tilaa. Arkkitehdilla oli räjäyttävä idea, minulla säilyttävä. Mutta kyllähän rakentavillekin ideoille on tilaa!

Dessu kirjoitti...

Töölöntori ei olisi hyvä paikka. Se on hyötykäytössä ilman ydinvoimalaakin. Siellä on nakkikioski, taksitolppa ja usein torimyyjien kojujakin. Sieltä puuttuu myös yhteys meriveteen, jota tarvitaan lauhdeveteen. Taiteilijoilta ei näin vaikeita kannata kysyä. Ehdotantilalle Häkämiestä ja Putkosen Mattia.

Rautatieasema Guggenheimiksi? Yllättävä idea. Miksi sinne tulisi tyhjää tilaa? Minun käsitykseni on, että joukkoliikenne raiteilla lisääntyy. Rakennuksena se kyllä voisi olla hyvä Guggenheim.